Binnenland

KNRM Dordrecht komt steeds vaker in actie

DORDRECHT – De afdeling Dordrecht van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij kwam vorig jaar 83 keer in actie. Zo’n twintig keer meer dan in de jaren ervoor. „Een piek in het korte bestaan van onze afdeling.”

André Bijl
4 February 2011 11:57Gewijzigd op 14 November 2020 13:34
KNRM. Foto KNRM
KNRM. Foto KNRM

Drieënhalf jaar geleden werd de Dordtse Reddings Brigade ‘overgenomen’ door de KNRM. „Soms worden we ’s morgens ingezet bij de intocht van Sinterklaas en varen we een paar uur later uit met de reddingsboot.”

De KNRM-afdeling telt twintig vrijwilligers die actief zijn in twee ploegen van tien die bij toerbeurt dienst hebben. Daarnaast is er ter ondersteuning van de beide boten die de KNRM in de vaart heeft aan wal ook een ploeg actief. Bij deze ploeg werkt oud-schipper en woordvoerder Bas den Braven (64). „Als je 55 wordt, moet je van de boot af”, zegt hij spijtig.

Den Braven: „Als er wat aan de hand is, worden we gewaarschuwd door de kustwacht of de regionale meldkamer. Vijftien minuten later moeten we op het water zitten. Daar zijn afspraken over met onze werkgevers. We mogen zo weglopen.”

De redders hebben allemaal gevoel voor water. Al valt dat bepaald niet te merken aan de broodwinning van de vrijwilligers. „We hebben er een banketbakker bij zitten, een makelaar, iemand die koelkasten verkoopt en een brandweerman. Ze hebben gemeen dat ze allemaal mensen willen helpen”, aldus Den Braven. „En natuurlijk komt er ook een stukje spanning bij. Als er een melding komt, is maar afwachten wat we aantreffen. Laatst rukten we uit omdat iemand onwel was geworden. Pas aan boord weet je dan wat je te wachten staat. Vaak komt het aan op snel handelen.”

Den Braven: „We hebben altijd contact met brandweer, politie en ambulance. En met de traumaheli. Midden in de Biesbosch is die het snelst ter plaatse.”

Den Braven noemt de stijging van het aantal Dordtse reddingsacties met circa 33 procent heel opmerkelijk. Ook al omdat het niet overeenkomt met de landelijke trend. „De gemiddelde inzet is in 2010 juist gedaald.” Waarom het in Dordt dan drukker wordt? „Dat is moeilijk te zeggen. Maar we zien wel dat er hier door de vergrijzing meer watersporters komen. Tegelijkertijd stellen mensen door de recessie het onderhoud net wat langer uit dan verantwoord is. En de beroepsvaart richting Moerdijk neemt toe.”

Ook in januari –gemiddeld niet de drukste maand– moesten de vrijwilligers diverse keren uitvaren. Zo rukte de KNRM op nieuwjaarsdag uit toen een bootje op de Hollandse IJssel met motorproblemen kampte en kwamen de redders later in de maand in actie toen er op het Hollandsch Diep een jacht stuurloos ronddobberde.

Maar het kan veel erger, zegt Den Braven. „We maken regelmatig mee dat mensen gewond raken. En ook worden we wel eens met dodelijke ongelukken geconfronteerd. Iedereen weet dat je daarmee te maken kunt krijgen. Maar het maakt altijd weer enorme indruk.”

De vrijwilligers zijn actief in een groot gebied dat samenvalt met de veiligheidsregio Zuid-Holland-Zuid. Het omvat de Biesbosch en drukbevaren rivieren. Het gaat om de wateren rond Dordrecht, de Alblasserwaard en de Hoeksche Waard. Den Braven benadrukt dat de vrijwilligers ook echte vrijwilligers zijn. „Alles wordt bekostigd door de overkoepelende KNRM. En die krijgt geen cent van de overheid. De kosten van de 42 stations worden betaald uit giften en nalatenschappen. Wij krijgen een onkostenvergoeding van 1,25 euro per uur. Daar kopen we de koffie en gevulde koeken van.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer