Kleine Kerkstraat Leeuwarden leukste winkelstraat
LEEUWARDEN – Winkelen in de leukste winkelstraat van Nederland? Op naar Friesland. De Kleine Kerkstraat sleepte maandagavond het predicaat ”leukste winkelstraat” in de wacht. „We dachten vorige week: we gaan het niet redden! Maar het lukte toch.”
Marijke Bijlsma (56) van galerie de Verdieping leidde samen met Monique van der Molen (46) van kledingzaak MNQ het offensief dat moest leiden tot de titel van leukste winkelstraat van Nederland op www.nlstreets.nl.
„De Haarlemmerdijk kwam vorige week ineens met grote sprongen naderbij”, aldus Bijlsma. „We dachten: dit gaan we niet redden. Toen hebben we de schouders er opnieuw onder gezet via e-mail, Hyves en vrienden. Stemmen; meer, meer, meer. Volgens mij was heel Leeuwarden maandagavond aan het stemmen.”
De website, die strijdt tegen „vervlakking van het winkelaanbod”, reikt elk jaar de prijs uit aan een winkelstraat met veel zelfstandig ondernemers. Geen grote retailketens en franchiseformules dus. Met 3770 stemmen, en een voorsprong van 240 op grote concurrent Haarlemmerdijk in Amsterdam, werd het straatje tussen de Nieuwestad en de Oldehove de favoriete winkelstraat. Zo’n 30.000 mensen brachten tot de deadline maandagnacht hun stem uit.
In de Kleine Kerkstraat hing dinsdag bij de meeste zaken letterlijk de vlag uit. Marketing Leeuwarden komt langs met Leeuwarder hofdames: kleine taartjes. En bij kledingzaak MNQ wordt zelfs een beerenburgje gedronken op de goede afloop. Dat de verkiezing ook leeft onder het winkelend publiek blijkt uit de vele loftuitingen van bezoekers.
Voorzitter Gosse Papma (60) van de winkeliersvereniging typeert de straat als „gemoedelijk en kleinschalig.” Op een enkele na, zijn de winkels allemaal in handen van ondernemers: een Italiaanse delicatessenzaak, een lampenwinkel, een salon in ijs en bonbons, een aantal kledingzaken en zelfs een horloge- en klokkenmaker. De winkels zijn kleiner dan gemiddeld en de smalle straat oogt knus. Er staat ook geen pand leeg.
Dat het werk op kleine schaal is, bewijst Papma zelf. Op een salontafel achter in zijn zaak ligt een 2 meter lange halogeenlamp ter reparatie. „De bedrading is doorgebrand en het is een dure lamp geweest, dus repareer ik hem”, zegt Papma. Het is onderdeel van zijn baan.
De winnende winkelstraat heeft veel baat gehad van de sinds 2006 aanwezige parkeergarage bij de Oldehove. De Kleine Kerkstraat is de reguliere doorgang richting het centrum geworden. „We hebben veel verkeer vanaf die kant. Ik denk dat er daardoor ook geen pand meer leegstaat.”
De winkels hebben veelal een grote vaste klantenkring en zorgen er met wat extra aandacht voor dat mensen terugkomen. Bij Miedema’s modebrillen, dat al meer dan honderd jaar in de Kleine Kerkstraat zit, geldt dit credo. „We willen dat klanten hier gemakkelijk binnenkomen. Dat de drempel laag is. Het moet hier smûk, sfeervol zijn”, zegt bedrijfsleider Piet Luhoff. Hij neemt daarom gerust anderhalf tot twee uur de tijd voor een koop beklonken is.
Brillen worden aangedragen op een dienblaadje en de oogmeting is uitvoerig. De goedkopere grote brillenketens vindt Luhoff dan ook geen concurrentie, vanwege het verschil in service. „We willen op prijs ook niet concurreren met Pearle. De oogapparatuur moet ook betaald kunnen worden”, zegt Luhoff.
Door af te wijken van de kleding van de grote ketens, verdient Wilma de Pon van damesmodezaak INStyle haar boterham. „Het is gangbaar, maar net even anders.” En de keuze is persoonlijk. „Ik pas het allemaal eerst zelf bij de groothandel. Als het mij te strak zit, laat ik het liggen.”
Het winkelend publiek lijkt in de Kleine Kerkstraat wat ouder dan gemiddeld. Ze hebben vaak wat meer te besteden. Maar vooral: ze zoeken hier knusheid en service in kleine winkels.