ProRail dubt over koper langs spoor
DEN HAAG – ProRail onderzoekt het vervangen van koperleidingen langs het spoor door niet-koperhoudend materiaal. Alternatieven die even goed functioneren, liggen echter niet voor het opscheppen.
Dat verklaarde een woordvoerder van de spoorbeheerder woensdagmorgen. „We gebruiken koper niet voor niets: het geleidt goed en het is duurzaam. Als we een deel door bijvoorbeeld aluminium vervangen, mag dat er niet toe leiden dat het spoorwegnet minder goed functioneert.”
Verbetering van de beveiliging is volgens de woordvoerder ook lastig. „Grote gedeelten van de spoorwegen achter hoge traliehekken stoppen mag niet: hulpdiensten moeten er wel bij kunnen als er iets gebeurt. Het koper in beton gieten kan ook niet, want dan moeten de leidingen bij storingen worden losgebikt.”
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) kondigde het onderzoek van ProRail dinsdag aan tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer. Ze werd bevraagd door CU-Kamerlid Slob naar aanleiding van een treinbotsing vorig week bij Zevenaar. Die ontstond doordat koperdieven de alarmsystemen hadden uitgeschakeld, waarna ze hun gang konden gaan. Ze namen 300 meter koperdraad mee. De prijs van koper is de laatste tijd fors gestegen, waardoor het metaal populair is bij dieven.
Volgens Schultz is het niet nodig de 6500 kilometer spoor overal te beveiligen, maar gebeurt dat op 250 plekken waar het gevaarlijk uitpakt als er koper wordt gestolen. Door alle maatregelen, waarvan een deel geheim is, is er sprake van een „acceptabel veiligheidsniveau.”
ProRail heeft de politie ingeschakeld voor surveillance langs risicoplekken, omdat de bewaking door 100 tot 200 ProRail- en NS-medewerkers niet vol te houden viel. Eerder deze maand konden de slagbomen van elf Brabantse overwegen niet meer omhoog doordat dieven koperkabels hadden ontvreemd.