Noorden boos over stop van N34-project
De provincies Groningen, Friesland en Drente zijn woedend omdat Rijkswaterstaat niet met het beloofde geld over de brug komt om de gevaarlijke weg N34 tussen Emmen en Anloo veiliger te maken.
De provincies vinden dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat afspraken schendt en hebben een boze brief gestuurd naar verkeersminister De Boer.
De komende jaren zou Rijkswaterstaat bijna 39 miljoen euro uittrekken om van de N34 een ongelijkvloerse autoweg te maken. De dienst kampt echter met een erg krappe kas en moet snoeien in het budget beheer en onderhoud, waaronder het N34-project valt. „Dit is niet het eerste, maar ook niet het laatste project dat voorlopig niet doorgaat”, voorspelde een zegsman van De Boer woensdag. Een totaalbedrag van de snoeiplannen kon hij gisteren niet geven.
De Drentse gedeputeerde Swierstra is boos omdat de wegverbetering beloofd is in het Langman-akkoord dat het Rijk met Noord-Nederland heeft gesloten. Bovendien hebben de gemeenten Aa en Hunze en Borger-Odoorn al tijd en geld in het plan gestoken. Stagnatie van het project is volgens hem daarom „niet verdedigbaar.” Verschillende Tweede-Kamerleden zullen minister De Boer om opheldering vragen.
Eerder dit jaar kondigde Rijkswaterstaat al een tijdelijke verplichtingenstop af. In het budget beheer en onderhoud worden altijd meer projecten gepland dan er uitgevoerd kunnen worden. Omdat er nu geen financiële meevallers zijn en nauwelijks tegenvallers bij de voortgang van grote projecten als de hsl-zuid gaat dat nu mis.
Ook na de verplichtingenstop is Rijkswaterstaat dus nog niet uit de problemen, waardoor het werk aan de N34 stil moet worden gelegd. „Er is gewoon geen budget voor”, aldus de woordvoerder van De Boer. De zegsman wil verder niet veel kwijt omdat de LPF-bewindsman nog moet reageren op de brief van het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, waarin Groningen, Friesland en Drente verenigd zijn.