Scheveningen moet fors op de schop
Minder auto’s, meer ruimte voor wandelaars en een veiliger zeewering. Dat zijn de belangrijkste elementen van een plan van de Spaanse architect Manuel de Sola-Morales voor de badplaats Scheveningen. De architect presenteerde zijn plan dinsdag op het stadhuis in Den Haag.
Over tien jaar kan het nu al zeer populaire Scheveningen volgens de architect nog veel aantrekkelijker zijn voor zee- en strandliefhebbers. Vooral het zuidelijke deel van de kuststrook bij Scheveningen kan een kwaliteitsinjectie goed gebruiken, aldus De Solá-Morales.
In zijn toekomstschets verandert het aanzien van de Scheveningse boulevard aanzienlijk. De kustlijn is nu nog strak, maar gaat straks licht golven, waardoor fraaiere zichtlijnen ontstaan. De autovrije zone wordt fors uitgebreid in de richting van de haven, waardoor het voor wandelaars prettiger toeven wordt in Scheveningen.
Het oude centrum, dat nu nog verstopt ligt achter de zeewering, krijgt een aantrekkelijke entree vanaf de boulevard. De bereikbaarheid van het Scheveningse strand hoeft volgens de architect niet in het gedrang te komen. Er komen meer parkeerplaatsen in de buurt van het strand en tramlijn 11 behoudt haar eindpunt aan de boulevard.
De strandtenten krijgen in het plan een andere plek. Nu liggen ze allemaal direct achter de promenademuur, in de toekomst krijgen ze als het aan De Solá-Morales ligt een meer centrale plek op het strand. De afstand van de strandtenten tot de boulevard wordt een meter of dertig, waardoor de strandgangers in de toekomst rondom de uitspanningen kunnen gaan liggen.
Het strand wordt in het ontwerp van de Spanjaard anderhalve meter opgehoogd. Daardoor voldoet het de komende decennia aan alle veiligheidseisen. Het museum Beelden aan Zee heeft een prominente plaats gekregen in het plan van De Solá-Morales. Dit museum ligt nu nog ietwat verstopt in de duinen achter de boulevard. Het krijgt straks een parkachtige omgeving met een bijbehorende buitententoonstelling.
De stedenbouwkundige, die kantoor houdt in Barcelona, stelt dat niet alleen Scheveningen zal profiteren van de opknapbeurt. „De ontwikkeling is niet alleen belangrijk voor deze plaats, maar ook voor Den Haag en zelfs voor Nederland”, aldus De Solá-Morales.
Over de kosten van het plan bestaat nog geen enkele duidelijkheid. Volgens verantwoordelijk wethouder Stolte valt daarover pas iets zinnigs te zeggen als het plan een concrete invulling heeft gekregen. En dat gebeurt pas nadat de gemeenteraad van Den Haag heeft ingestemd met het plan. Mogelijk gebeurt dat eind dit jaar.