Binnenland

NS-directeur biedt excuses aan

UTRECHT (ANP) – President-directeur Bert Meerstadt van de Nederlandse Spoorwegen heeft maandag zijn excuses aangeboden aan treinreizigers en zijn eigen personeel voor de problemen op het spoor van afgelopen weekeinde. Hij deed dat voor de camera van RTL Nieuws namens „de hele spoorsector”.

6 December 2010 20:52Gewijzigd op 14 November 2020 12:48

„We hebben niet genoeg contact gehad met de medewerkers en de reiziger”, zei Meerstadt.

Het treinverkeer in de Randstad was zaterdag ernstig ontregeld als gevolg van de sneeuwbuien die over het land trokken. Rond Utrecht, Amsterdam en Rotterdam reden minder treinen. Bij Utrecht werd eind van de middag uur niet meer volgens het spoorboekje gereden. Treinreizigers in de hal van Utrecht CS keken tegen lege blauwe borden aan.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) zei maandag in de Tweede Kamer dat de aanpak van de NS haar was tegengevallen. „Als je de reiziger niet centraal stelt, maar de techniek, dan kom je in de problemen”, analyseerde de VVD-bewindsvrouw. Volgens haar moet het treinbedrijf beter beseffen dat informatie aan de reiziger zeer belangrijk is.

FNV Bondgenoten kreeg zondag en maandag veel klachten binnen van NS-personeel. „Het spoorwegpersoneel heeft alle zeilen moeten bijzetten om klanten te helpen en voelde zich onmachtig. Met een gefrustreerd gevoel tot gevolg”, liet vakbondsbestuurder Roel Berghuis weten. De vakbond gaat donderdag in gesprek met de Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail om situaties zoals in het weekeinde in de toekomst te voorkomen.

De NS heeft de tv-spotjes over het winterklaar zijn van het spoorwegennet inmiddels van het scherm gehaald. De spoorwegen vonden het minder gepast om de optimistische filmpjes te vertonen in een weekeinde vol vertragingen. De NS zegt geleerd te hebben van de problemen. „Het was voor het eerst dat we een nooddienstregeling moesten invoeren in de gewone dienstregeling. Daarvoor moet je het treinverkeer even stilleggen. Achteraf gezien hadden we de reiziger daarover beter moeten informeren”, aldus de NS.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer