Binnenland

„Waarom nog spijbelen als de lessen goed zijn?”

ROTTERDAM (ANP) – Leek de Hugo de Grootschool in Rotterdam eerst af te glijden naar een zwakke school in een Vogelaarwijk, nu denkt de schoolleiding mee te kunnen dingen naar Beste School van Rotterdam-Zuid. Onder het motto „als alle lessen goed zijn, waarom zou je dan nog spijbelen” steeg de school weer in aanzien.

30 November 2010 13:36Gewijzigd op 14 November 2020 12:42
Foto ANP
Foto ANP

Twee jaar geleden had de school nog slechte rapportcijfers, zag ook de Inspectie van het Onderwijs. Het gemiddelde verzuim per leerling lag rond de 120 uur per jaar, met uitschieters naar 250 uur, terwijl leerlingen duizend lesuren per jaar krijgen. Daarnaast lag het ziekteverzuim van het onderwijzend personeel op 8,7 procent. Deze twee zaken is directeur E. van ‘t Zelfde zestien maanden geleden direct gaan aanpakken, toen hij aantrad.

Hij zorgde voor een strenger, duidelijker, maar rechtvaardiger beleid, zo blijkt uit de maatregelen. „Het aantal regels brachten we terug naar één: je gedraagt je. Heel simpel en wel zo duidelijk”, aldus Van ‘t Zelfde. Ook werden twee fulltime-medewerkers aangesteld die zich voornamelijk bezighouden met het verzuim van leerlingen. Daarnaast werden scholieren met een te hoog verzuim van school gestuurd. Ook werden ouders weer meer betrokken bij de school en hun kind als scholier in het bijzonder.

Er kwam een stevig preventiebeleid met duidelijke richtlijnen. Zo weet een leerling precies wat hem of haar te wachten staat als hij of zij te laat komt. Na zestien maanden leidden de maatregelen tot een fikse daling van het schoolverzuim. „Dat daalde naar gemiddeld veertig lesuren per leerling per schooljaar”, aldus Van ‘t Zelfde. Het ziekteverzuim onder de leraren en leraressen duikelde zelfs van 8,7 procent naar 1,7 procent. „Dat is het laagste ziekteverzuim in het onderwijs in Nederland, zeg ik u trots.”

De directeur benadrukt dat scholen met vergelijkbare problemen vooral preventief te werk moeten gaan. Met dat soort maatregelen zegt Van ‘t Zelfde de grootste winst te hebben gemaakt. „Dat kan ik ook staven. We zijn van een 28-urige lesweek naar een 38-urige lesweek gegaan. Dan zou het verzuim eigenlijk moeten stijgen, maar dat was niet zo. Het daalde juist en nog steeds.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer