Binnenland

„Jíj steelt, dus jíj moet op de blaren zitten”

DEN HAAG – Hoezo gaat het mis met de integratie? Kinderen van immigranten hebben juist „een fenomenale sprint” getrokken, vindt Sadik Harchaoui van Forum. Hoge criminaliteitscijfers horen bij wat hij noemt „de integratieparadox”: jonge allochtonen stelen omdat ze willen meedoen met de statusmaatschappij.

Jacob Hoekman
26 November 2010 09:38Gewijzigd op 14 November 2020 12:40

Zijn eigen vader was analfabeet, Sadik Harchaoui heeft het geschopt tot voorzitter van het instituut voor multiculturele vraagstukken Forum.

„Het is toch wel een fenomenale sprint die de tweede generatie heeft getrokken”, zei Harchaoui gisteren in Den Haag, waar hij uit handen van de directeur van het CBS 
het ”Jaarrapport integratie 2010” kreeg aangeboden.

Volgens de Forumvoorzitter is Nederland veel te pessimistisch over de integratie van allochtonen. „We durven nauwelijks te geloven of weigeren te aanvaarden dat wat er nu gebeurt veel beter is dan wat de beeldvorming doet vermoeden. Er is géén gettovorming, er is géén massa-imigratie”, stelt hij met nadruk. „Er zijn weinig landen in Europa die het zo voortreffelijk doen. Daar kan Nederland trots op zijn.”

En de torenhoge criminaliteitscijfers dan? Volgens Harchaoui is dat een typisch verschijnsel van een statusmaatschappij waar de integratie juist heel hard gaat.

„Dat zie je in heel Europa, zelfs in Australië waar het Libanezen betreft. Bij Marokkanen gaat het bijna altijd om vermogenscriminaliteit, om diefstal. Het is de integratieparadox: omdat je zo snel integreert, wil je graag meedoen, maar omdat je het geld niet hebt, pleeg je vermogensdelicten.”

Het beeld van criminele Marokkanen is anders niet echt dat ze zo graag willen meedoen.

„Dat klopt. Ik bedoel ook niet dat hun gedrag een uiting van integratie is, zeker niet. Ze hebben juist overal lak aan, daar mag geen misverstand over bestaan.

Maar ze willen wél meedoen met bepaalde elementen in de maatschappij. Ze willen merkkleding, ze gaan stappen. En dat is nieuw. De eerste generatie ging om zes uur ’s morgens naar het slachthuis en kwam om negen uur ’s avonds uitgeput weer thuis.”

Welke aanpak bepleit u?

„Zorg dat jongeren een diploma krijgen, dat is de meest bepalende factor. Maar ik begrijp wel dat dit lastig wordt als jongeren al crimineel gedrag vertonen. In grote steden, bij jongens die twintig misdrijven hebben gepleegd, kun je niet aankomen met softe maatregelen, zo van: haal nu eens je diploma. Daar moet vooral geïnvesteerd worden in 11-, 12-, 13-jarigen die nog niet in de fout zijn gegaan.”

Hoe komt het toch dat het juist Marokkaanse jongens zijn die er negatief uitspringen? Is het iets in de Marokkaanse cultuur?

„Wat dan precies? Machismo? Geloof? Ik wil het debat niet uit de weg gaan, maar er worden veel onzorgvuldige argumenten ingebracht. Eerwraak en vrouwenbesnijdenis, ja, dat heeft duidelijk met de cultuur te maken. Maar een grote mond geven op school? Stelen? Wat is dat voor cultuur dan?”

Misschien de afwijkende opvoeding, waardoor Marokkaanse ouders soms nauwelijks oog hebben voor hun kinderen op straat?

„Natuurlijk, opvoeding is heel belangrijk. Ik ben van huis uit criminoloog, en cultuur kán beslist een verband houden. Maar daarvoor is in dit geval geen wetenschappelijk bewijs.

We moeten niet vergeten: het gaat om de verantwoordelijkheid van die gast die in de fout gaat. Zolang je het over cultuur en opvoeding en herkomst hebt, heb je het niet over de verantwoordelijkheid van die jongeren. We moeten hun voorhouden: Het zijn jóúw handen waarmee is gestolen, dus jíj moet op de blaren zitten.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer