Binnenland

Reclameborden voor bier weg om sportveld

UTRECHT (ANP) – Bierbrouwer Heineken heeft reclameborden om de sportvelden van sportvereniging Kampong in Utrecht moeten weghalen, omdat te veel kinderen met de bierreclame werden geconfronteerd. Ouders hadden een klacht daarover ingediend bij de Reclame Code Commissie. Die besliste dat de klacht gegrond was, omdat meer dan 25 procent van het publiek op sommige ogenblikken uit minderjarigen bestaat.

15 November 2010 11:00Gewijzigd op 14 November 2020 12:31

Bij Kampong ging het om reclameborden langs twee hockeyvelden en een voetbalveld, waarop het logo van de bierbrouwer stond. Op de website stond een banner van het logo. Wie daarop klikte, kwam op de homepage van de adverteerder uit. Ook de banner is weggehaald.

Dat zei een woordvoerster van de Reclame Code Commissie maandag naar aanleiding van een bericht in Trouw. Heineken weet nog niet of het in beroep gaat tegen de uitspraak, zei een woordvoerder van het bedrijf maandag. Het beraadt zich nog. De commissie deed de uitspraak vrijdag en de bierbrouwer heeft twee weken de tijd voor het beroep.

Volgens de Heineken-woordvoerder kwam bij Kampong niet meer dan 22 procent minderjarigen in ‘aanraking’ met de bierreclame, het publiek meegerekend. Het bedrijf heeft dat aangevoerd, maar de commissie is daar niet in meegegaan.

De uitspraak kan vergaande consequenties hebben, omdat veel sportclubs een sponsorrelatie hebben met een bierbrouwer. De Heineken-woordvoerder benadrukt dat deze uitspraak specifiek over Kampong gaat. Bij elke sportclub ligt alles weer anders.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer