Bouw Delftse spoortunnel nieuwe fase in
DELFT (ANP) – De bouw van de spoortunnel in Delft gaat begin volgend jaar een nieuwe fase in. In de eerste zes maanden van 2011 wordt in het centrum, ter hoogte van de Binnenwatersloot, een bouwkuip van damwanden gebouwd. Binnen deze enorme kuip moet over enkele jaren een belangrijk deel van de spoortunnel komen, zo meldden de gemeente en spoorbeheerder ProRail donderdag.
Vanwege deze werkzaamheden wordt de Binnenwatersloot tot eind mei afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Ook wordt een deel van de trambaan verlegd. Als de bouwkuip is geplaatst, kunnen de graafwerkzaamheden beginnen. De ondernemers en omwonenden worden deze week ingelicht over de gevolgen van de werkzaamheden de komende maanden.
Het plan voor de 2,3 kilometer lange spoortunnel dateert al uit de jaren tachtig. De ondergrondse doorgang moet onder meer de geluidsoverlast wegnemen die de 350 treinen die per dag over het spoorviaduct in het centrum rijden nu veroorzaken. Naast de tunnel wordt in een later stadium nog een tweede ondergrondse tunnelbuis gebouwd, waar in de nabije toekomst een verdubbeling van het spoor langs Delft kan worden gerealiseerd.
Met het project is een investering van zo’n miljard euro gemoeid. In principe zou in 2016 de eerste trein door de tunnel moeten rijden, maar het bouwproject heeft al vertraging opgelopen. Het verleggen van alle kabels en leidingen op de plek waar de tunnel komt, heeft meer tijd gekost dan verwacht. Op dit moment is de vertraging minimaal een jaar.