Hulp voor winkelier met klacht
LEIDSCHENDAM – Winkeliers die niet tevreden zijn over de manier waarop politie, justitie en rechterlijke macht omgaan met hun aangifte van winkelcriminaliteit, kunnen gebruikmaken van een wegwijzer.
Dat heeft Detailhandel Nederland, die de handleiding heeft ontwikkeld, maandag gemeld. De wegwijzer geeft onder meer advies over beroepsprocedures bij het gerechtshof.
Veel winkeliers vinden dat diefstal, inbraak, beroving en vandalisme niet altijd de aandacht krijgen die volgens hen nodig is, aldus Detailhandel Nederland. Een aangifte wordt geweigerd, er volgt te weinig onderzoek of de zaak wordt geseponeerd. En als de dader voor de rechter verschijnt, dan komt deze ervan af met slechts een geldboete of taakstraf, luidt de klacht.
Winkeliers kunnen aan de hand van voorbeeldbrieven (met adressen) makkelijker klagen over politieoptreden dat in hun ogen niet voldoet of over een besluit van het openbaar ministerie om bijvoorbeeld te seponeren.
In dat laatste geval kan de winkelier beklag doen bij het gerechtshof, dat het OM kan bevelen de verdachte te vervolgen.
Advocaat Michiel Pestman verwacht namens Detailhandel Nederland dat als winkeliers massaal naar het hof stappen, justitie niet langer de ogen kan sluiten voor het probleem. Maar dan moeten ook de lange wachttijden bij de gerechtshoven korter worden, vindt de belangenorganisatie.