Bondgenoten eist loon op voor ’onderbetaalde’ reisleiders
FNV Bondgenoten stapt naar de rechter om loon te vorderen voor onderbetaalde reisleiders. De bond claimde dinsdag door de Arbeidsinspectie in het gelijk te zijn gesteld in een discussie met de reisorganisaties Djoser en Baobob Reizen over de werktijden en beloningen van hun reisleiders.
Vorig jaar juni heeft Bondgenoten bij de Arbeidsinspectie een klacht ingediend over het op grote schaal ontduiken van de Wet minimumloon door de reisorganisaties. In een brief aan de FNV-bond concludeert de inspectiedienst inderdaad dat het dagloon van 23,91 gulden (10,87 euro) van een reisleider van Baobob in strijd is met de wet.
De Arbeidsinspectie verwijst in haar overwegingen naar een convenant dat zeven bedrijven in de reisbranche (Baobab, Djoser, Koning Aap, Sawadee, Summum, Shoestring-Afriesj-Blue Planet en VNC Travel) vorig jaar hebben gesloten. Daarin staat dat begeleiders van rondreizen worden geacht gemiddeld vier uur per dag te werken en dat de beloning ook moet plaatsvinden op basis van de Wet minimumloon.
Volgens Bondgenotenbestuurder H. Westerhof worden in eerste instantie namens drie vakbondsleden loonvorderingsprocedures begonnen. „Maar wij vermoeden dat bij alle zeven reisorganisaties die het convenant hebben ondertekend, reisleiders te kort zijn gekomen de afgelopen jaren.” Om hoeveel werknemers het in totaal gaat, moet de bond nog onderzoeken.
De vakbondsbestuurder verwacht met terugwerkende kracht vijf jaar loon te kunnen terugvorderen. „Uit de kasboeken, die de werknemers bijhouden tijdens de rondreizen, blijkt dat ze maandenlang elke dag ruim acht uur per dag arbeid hebben verricht. Als onze eis wordt toegewezen, heeft dit grote gevolgen voor de reisbureau’s. Het is maar goed dat er een garantiefonds reisgelden bestaat, zal ik maar zeggen.”
Westerhof bestrijdt de rechtsgeldigheid van het convenant van de zeven reisorganisaties. „Het is toch raar dat werkgevers afspreken dat hun werknemers gemiddeld vier uur per dag werken, terwijl dat eigenlijk ruim acht uur is? Dat is hetzelfde als: we buiten onze werknemers uit, maar we doen het voor de helft.”
De bestuurder hekelt ook de in zijn ogen passieve rol van de Arbeidsinspectie. Zo mist hij een oordeel van de inspectiedienst over overtredingen op het gebied van werk- en rusttijden. „De arbeid vindt immers in het buitenland plaats en daar houdt de Nederlandse regelgeving op, kregen wij te horen. Het wachten is dus op een fors busongeluk tijdens zo’n avontuurlijke reis.”