Binnenland

Grootste glazen koepel ooit boven Rotterdam CS

ROTTERDAM – Het Centraal Station in Rotterdam wordt overdekt met de grootste glazen koepel die ooit is gebouwd. Maandagmorgen vroeg werd de eerste van 596 houten balken op zijn plek gelegd waarop het glazen dak komt te rusten.

A. M. Alblas
12 October 2010 09:51Gewijzigd op 14 November 2020 12:06
ROTTERDAM – Een kraan legt balken van 27 meter lang op het dak van het nieuwe station Rotterdam Centraal. Foto A. M. Alblas
ROTTERDAM – Een kraan legt balken van 27 meter lang op het dak van het nieuwe station Rotterdam Centraal. Foto A. M. Alblas

De bouw van het nieuwe Centraal Station in Rotterdam is een megaklus. De operatie verloopt volgens schema. De reiziger moet in de chaos rond het nieuwe station wel even zoeken naar het juiste perron.

Via tunnels, loopbruggen en met behulp van de nodige bewegwijzering komt men uiteindelijk waar men wezen moet. Enorme stalen constructies verrijzen tussen de perrons. Tussen die constructies komen maar liefst 596 houten balken van elk 27 meter lang en 1,30 meter hoog. Ieder ‘plankje’ weegt 2 ton.

Jeroen Bolier, van Bolier Allround Montage in Vriezenveen, stond gisteren al vroeg aangetreden. Hij mag met behulp van een enorme kraan elk uur één balk op zijn plek leggen. 
De eerste kwam tussen perron twee en drie te liggen.

Na verloop van een paar maanden worden de activiteiten verplaatst naar de andere perrons. Als er zich geen problemen voordoen, haalt Jeroen Bolier zestien draagbalken per dag. „Als alles volgens plan verloopt, dan ligt de laatste van de 596 balken eind 2011 op zijn plek”, zegt hij. Intussen wordt er dan al stevig gewerkt om het geharde en gelaagde glas op de balken te leggen. Daarin worden ook zonnepanelen verwerkt.

Sfeer op perrons

De contouren van de eerste glazen platen waren gistermiddag al zichtbaar. De glazen overkapping gaat voor een groot gedeelte de sfeer op de perrons bepalen.

Volgens Jeroen Bolier is de glazen koepel die het hele station gaat overkappen uniek. Hij heeft al heel wat houten constructies geplaatst, maar deze is volgens de Vriezenvener wat omvang betreft de allergrootste. „Je hebt het wel over 40.000 vierkante meter. Wat grootte betreft is dat uitzonderlijk.”

De treinen komen straks in een overdekte ruimte aan. Op die manier komen de reizigers letterlijk aan in een gebouw.Dat was ook het idee van de architect. Zo wilde hij de reizigers welkom heten in de stad.

„Het begin is altijd een spannend moment”, aldus Jeroen. „Alles is weliswaar tot in de puntjes voorbereid, maar er kunnen zich altijd onverwachte dingen voordoen.”

De aannemerscombinatie BTRC en ProRail is erg tevreden over het verloop van de 660 miljoen euro kostende megaklus. Naar verwachting is het station eind 2011 klaar. Het gebied eromheen vergt nog een jaar.

Het Rotterdamse Centraal Station gaat dan een groei tegemoet van 110.000 naar 320.000 passagiers per dag in 2025, mede door de komst van de RandstadRail en de aansluiting op het Europese hogesnelheidsnet.

Rotterdam zal als enige NS-station op de gevel aan de voorkant alleen de woorden ”Centraal Station” hebben staan. De letters zijn afkomstig van het 
in de jaren vijftig gerealiseerde stationsgebouw van architect Sybold van Ravensteyn. Ook 
de klok van het oude station 
zal weer op de voorgevel prijken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer