Binnenland

Lichte daling aantal verkeersdoden in 2002

Het aantal verkeersdoden is vorig jaar gedaald met 2 procent in vergelijking met het jaar daarvoor. De grootste daling deed zich voor bij fietsers. Het aantal dodelijk verongelukte motorrijders en brom- en snorfietsers steeg echter.

Binnenlandredactie
28 April 2003 11:02Gewijzigd op 14 November 2020 00:17

Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van Rijkswaterstaat.

Vorig jaar kwamen 1066 personen om het leven bij een verkeersongeval, zeventien minder dan in 2001. Gemiddeld genomen overleden drie keer meer mannen (790) dan vrouwen (276) bij een ongeluk.

Het aandeel van jongeren onder verkeersdoden is hoog. Ruim 30 procent van de verkeersdoden is tussen 15 en 30 jaar, terwijl deze leeftijdsgroep minder dan eenvijfde deel van de bevolking uitmaakt. Onder jongeren vormen verkeersongevallen de belangrijkste doodsoorzaak. Eén op de drie overledenen in de leeftijd van 15 tot 19 jaar is in het verkeer verongelukt.

Een op de vijf verkeersslachtoffers is fietser. Het aantal doden daalde onder deze groep verkeersdeelnemers het meest. Kwamen in 2001 nog 225 fietsers om het leven, vorig jaar waren dat er 195, een daling van ruim 13 procent. Relatief veel slachtoffers vallen onder oudere fietsers. Van de overleden fietsers is ruim 40 procent 65 jaar of ouder, terwijl het aandeel van deze leeftijdsgroep in de bevolking minder dan 14 procent is.

Na een daling van 32 verkeersdoden in 2001 is het aantal dodelijk verongelukte brom- en snorfietsers in 2002 flink gestegen met 28 gevallen. De stijging was het grootst bij jongeren van 15 tot 19 jaar en bij tachtigplussers. Onder motorrijders nam het aantal verkeersdoden na een eerdere daling van 3 gevallen weer toe met 9 doden tot een totaal van 101 in 2002.

Net als voorgaande jaren was bijna de helft (503) van de dodelijke verkeersslachtoffers bestuurder of passagier van een personenauto. De grote daling van 2000 in vergelijking met 2001 (van 543 naar 504) is daarmee tot stilstand gebracht. Vergeleken met 2001 zijn er meer jongeren van 15 tot 19 jaar en meer tachtigplussers met de auto verongelukt.

De daling van het aantal verkeersdoden in 2002 was minder groot dan in 2001, toen sprake was van een daling van 7 procent. Sinds de jaren zeventig zijn er per jaar gemiddeld 3 procent minder verkeersdoden. De daling in 2002 ligt daarmee iets onder het gemiddelde.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer