Betere treinenloop vanuit commandocentrum
UTRECHT (ANP) – Spoorbeheerder ProRail, de Nederlandse Spoorwegen (NS) en een aantal andere spoorbedrijven in Utrecht nemen vrijdag een spiksplinternieuw controlecentrum in gebruik, van waaruit al het spoorverkeer in de gaten wordt gehouden, zodat een landelijk beeld ontstaat. Het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) is zeven dagen in de week 24 uur per dag bemand. Er komen driehonderd mensen te werken. Door de samenwerking is het onder meer mogelijk om spoorincidenten snel af te handelen en te zorgen voor een soepele treinenloop.
ProRail en de NS zitten bij elkaar in een grote controlezaal om sneller en efficiënter te werken. Ook de regionale vervoerders Arriva en Veolia doen mee, evenals spoorgoederenvervoerders. Verder zijn bij het OCCR ook aannemers ingetrokken zodat bijvoorbeeld bij kapotte wissels direct een reparatieploeg op pad kan worden gestuurd. Ook een weerbureau heeft een plekje in het OCCR gekregen. Bij naderend slecht weer (bijvoorbeeld hevige sneeuwval) kunnen al maatregelen worden genomen.
Vijftien jaar geleden werden de activiteiten na de verzelfstandiging van de NS en de verkeersleiders van ProRail van elkaar gescheiden. Dat leidde tot versnippering en vertraging, omdat het werk vanuit verschillende locaties werd gedaan. Dat is vanaf vrijdag verleden tijd. Een beperkt aantal taken heeft nog maar plaats vanuit de regio. Dan gaat het voornamelijk om de bediening van seinen en wissels.
Hans Burghard, directeur Verkeersleiding bij ProRail, zegt dat er met het OCCR een einde is gekomen aan de versnippering. „Alle belangrijke functies zijn nu op een plek, er is persoonlijk contact om snel beslissingen te kunnen nemen”. Hij denkt dat uiteindelijk de treinreiziger de grote winnaar is. „Betere treinenloop en meer actuele informatie.”
Per jaar zijn er ongeveer 450 grote verstoringen op het spoor. Het gaat dan onder meer om kapotte treinen, wissels en sporen. Maar ook vertraging door slecht weer, vernielingen in treinen en ongeregeldheden op stations.
Zondag volgt al een grote test voor het OCCR. Dan gaan ProRail en NS de speciale winterdienstregeling uitproberen. De twee kijken hoe die regeling bij uitzonderlijk weer (veel sneeuw) uitpakt. Die dag rijden veel treinen over kortere trajecten heen en weer. Gevolg is dat veel reizigers vaker moeten overstappen om op hun bestemming te komen.