Toyota zet vol in op hybrides
PARIJS (ANP) – De Japanse autofabrikant Toyota zet de komende jaren in op een aanzienlijke stijging van de verkoop van hybride auto’s in Europa. In 2015 zal het volume ten opzichte van benzineauto’s nog relatief klein zijn, maar de aantallen al flink groter. „Het marktaandeel is nog beperkt, maar de trend in Europa is heel goed”, zei topman Didier Leroy van Toyota Europa aan de vooravond van de Autosalon in Parijs.
Leroy wil zich niet vastleggen op een marktaandeel voor hybride auto’s tegen die tijd, maar dat zal zeker meer zijn dan de huidige 1 procent. Toyota heeft inmiddels 13 jaar ervaring met de hybride-technologie, die een bezinemotor koppelt aan een elektromotor. „Belangrijk is om nu de productiekosten verder omlaag te brengen in verhouding tot de benzineauto’s.”
Dat de hybrides in sommige Europese landen, waaronder Nederland, steeds meer aan populariteit winnen, komt niet in de laatste plaats door de fiscale voordelen die overheden bieden voor auto’s die minder schadelijke stoffen uitstoten.
Een andere uitdaging waarvoor Toyota zich geplaatst ziet is het terugwinnen van het vertrouwen van klanten nadat miljoenen auto’s wegens uiteenlopende technische mankementen recentelijk naar de garage terug moesten. Leroy: „Dit probleem hebben we heel serieus genomen. We hebben veel onderzoek gedaan en Toyota heeft maatregelen genomen om de problemen op te lossen.” Zo heeft de autoproducent duizend ingenieurs extra aangesteld voor kwaliteitsverbetering.
Ondanks alle terugroepacties behaalde Toyota het afgelopen kwartaal een operationele winst van 211,7 miljard yen (1,87 miljard euro), de hoogste winst in twee jaar tijd. Ook schroefde de grootste autofabrikant ter wereld de winstverwachting voor heel 2010 op van 310 miljard naar 340 miljard yen. De terugroepacties hebben Toyota wel veel geld gekost. Mede daardoor bedroeg de winstmarge slechts 4,3 procent, waar Japanse concurrenten Nissan en Honda in die periode marges haalden van 8,2 en 9,9 procent.
Hoewel de meeste ‘recalls’ voertuigen in de Verenigde Staten betroffen, had het fenomeen ook zeker zijn weerslag in Europa. Leroy: „We begonnen in januari dit jaar met een marktaandeel van 4,3 procent in Europa. Als doelstelling wilden we 800.000 auto’s verkopen. Maar na de ‘recalls’ moesten we dat bijstellen naar 700.000 tot 720.000. Vooral februari, maart en april waren slechte maanden voor Toyota.”
„De vraag waarvoor we ons gesteld zagen was of we klanten verloren, of dat ze afwachtten alvorens een nieuwe auto te kopen.” In juni is het herstel gekomen, schetst de topman. „In juli en augustus steeg het marktaandeel weer naar 4,8 procent.” Hij verwacht dat het aan het eind van het jaar zal uitkomen op rond de 4,6 procent .
„We zien dus dat we het vertrouwen weer terugwinnen”, aldus Leroy. Hij denkt de prognose van 800.000 verkochte auto’s dit jaar te gaan halen, waarvan 30.000 Lexus en 770.000 Toyota’s. Binnen vijf jaar wil Toyota in Europa 1 miljoen auto’s per jaar verkopen, stelt Leroy.