Herrie Betuwelijn houdt Hardinxvelders wakker
HARDINXVELD–GIESSENDAM – Slapeloze nachten en aantasting van het woongenot zijn veelgehoorde klachten in Hardinxveld-Giessendam. Een groot aantal inwoners van het dijkdorp klaagt steen en been over de geluidsoverlast door de Betuwelijn.
„Het is inderdaad behoorlijk raak”, bevestigt Arie de Bruin, spil in het verzet. Zijn huis aan de Binnendams staat op een kilometer afstand van de spoorlijn. „Natuurlijk verschilt het per geval, maar de treinen op de Betuwelijn veroorzaken enorm veel herrie. Zelf woon ik in een splinternieuwe woning die goed is geïsoleerd, dus binnen valt het wel mee. Maar ’s avonds de ramen openzetten, is er niet meer bij.”
Volgens De Bruin kunnen mensen niet meer rustig buiten zitten. „Er zijn ook bewoners die tussen de 200 en de 400 meter van de lijn af wonen. Zij moeten in huis het volume van hun cd-speler of radio wat harder zetten als er een trein voorbijkomt.”
Waar de zorgen nu al fors zijn, houden de betrokkenen voor de komende tijd helemaal hun hart vast. Het aantal treinen dat over het spoort raast, zal in de toekomst in fors tempo toenemen. Nu komen er 300 per week langs, straks wordt dat aantal waarschijnlijk verdrievoudigd. „We zijn vooral bang voor de ertstreinen die vanaf december langskomen. Die zijn zwaarder, en maken dus nog veel meer herrie.”
Het verzet van De Bruin stamt van begin deze zomer, toen de overlast begon op te vallen. In het verlengde daarvan belegde Keyrail, de exploitant van de Betuwelijn, maandag een informatiebijeenkomst. Zo’n honderd inwoners van Hardinxveld en ruim twintig bewoners van naburige gemeenten als Gorinchem en Lingewaal staken hun klachten niet onder stoelen of banken. Ze zochten tegelijkertijd naar oorzaken waarom uitgerekend in hun woonomgeving de overlast groter lijkt dan elders. „De treinen rijden hier erg hard”, constateert De Bruin.
Volgens de woordvoerder van de actiegroep zijn er bij de aanleg van de lijn bovendien de nodige blunders gemaakt. „De Betuwelijn loopt langs Hardinxveld. Op die plek moest er een geluidswal komen. Om horizonvervuiling tegen te gaan, heeft men die wal veel te laag gemaakt. Ze hadden daar beter een hoge muur kunnen realiseren. Dan hadden we nu niet met al die problemen gezeten.”
Bovendien stellen de klagers vast dat de beloften niet zijn waargemaakt. „Er zouden treinen met kunststof wielen komen. Die zijn er nog niet. Het is nu staal op staal. Dat klinkt wel.”
Keyrail was maandag alleen present om te luisteren en de klachten te inventariseren. Toezeggingen werden er niet gedaan. Althans nauwelijks. De exploitant overweegt wel de toegezegde geluidsmetingen eerder uit te voeren en sluit niet uit dat er op korte termijn nog andere maatregelen worden getroffen. De Bruin: „Er komt een plan van aanpak. Wanneer is nog niet duidelijk. Over een maand trek ik gewoon weer aan de bel.”
Datzelfde doet De Bruin ook bij de plaatselijke politiek. Gisteren verzocht de Hardinxvelder de gemeenteraad om de kwestie op de eerstvolgende raadsvergadering te agenderen. „Laat me weten met welke voorstellen jullie ons initiatief denken te steunen”, probeert hij de fracties tot concrete daden aan te zetten.