Inspectie eist reparatie treindeuren
De Nederlandse Spoorwegen moeten van 150 rijtuigen alle deurvergrendelingen controleren en zo nodig repareren.
Dat heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat bepaald, aldus een woordvoerder van de inspectie maandag.
De kapotte deuren kunnen tijdens de rit worden geopend, zo bleek in een tv-programma van RTL vrijdag. De inspectie vindt dat onveilig. Treinen waarvan de deuren over een week nog stuk zijn, mogen niet meer rijden, aldus de woordvoerder.
Het probleem speelt alleen bij 150 Duitse rijtuigen. Deze zogeheten ICK-treinstellen zijn enige jaren geleden door de NS tweedehands gekocht om het groeiend aantal passagiers te kunnen vervoeren. De inspectie heeft nog geen melding gekregen van ongevallen door de defecte deursloten.
De NS weerspreekt dat de desbetreffende rijtuigen onveilig zijn. „Niet de trein is onveilig, maar het gedrag van passagiers die deuren van rijdende treinen openen”, aldus een woordvoerder. „Bij een auto kun je toch ook de deur openen als je aan het rijden bent?” De NS-woordvoerder zegt niet te weten of het haalbaar is alle kapotte deurvergrendelingen in een week te repareren.
Reizigersvereniging Rover is niet verontrust. Voorzitter R. Schoonveld stelt dat passagiers echt moeite moeten doen om zo’n deur open te krijgen. „Dan spreek je over vandalisme”, aldus Schoonveld. Volgens hem zou het pas een probleem zijn als automatische deuren zo maar open zouden kunnen. „Ik vraag me af of de maatregelen niet wat zwaar worden aangezet.”