Binnenland

Nederlandse wegennet zal verder dichtslibben

DEN HAAG – Het fileleed in Nederland en de problemen in het openbaar vervoer zullen in 2020 groter zijn dan nu.

2 July 2010 11:31Gewijzigd op 14 November 2020 11:05
Foto ANP
Foto ANP

Dat schrijft demissionair minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat in een brief die hij donderdag naar de Tweede Kamer stuurde. Zelfs als provincies en Rijk alle voorgenomen investeringen in auto-, spoor- en waterwegen onverkort en op tijd uitvoeren, zijn de files over tien jaar langer en de problemen in het openbaar vervoer groter dan nu.

De bewindsman constateert dat op basis van de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse die hij liet uitvoeren. Daarin wordt de vraag naar mobiliteit in 2020 en 2028 vergeleken met het aanbod van vervoersnetwerken op dit moment.

Het landelijke deel van de analyse is afgerond en het regionale deel volgt nog. Eurlings besloot om de hoofdlijnen van de analyse alvast naar de Tweede Kamer te sturen.

De grootste problemen zullen op het wegennet ontstaan. De capaciteit van de wegeninfrastructuur is onvoldoende als de economische groei na de crisis aantrekt.

Ook bij het openbaar vervoer in de grote steden gaat de bewindsman uit van capaciteitstekorten. Op het hoofdspoorwegennet verwacht Eurlings geen problemen. Ook als het economische herstel de komende jaren uitblijft, zullen er bereikbaarheidsproblemen zijn, alleen dan op kleinere schaal.

De bereikbaarheidsproblemen doen zich vooral voor rondom Amsterdam, met uitlopers naar Amersfoort, Lelystad en Alkmaar. Verder zal het misgaan in de driehoek Rotterdam-Den Haag-Gouda, in het stedennetwerk van Noord-Brabant en in de regio Arnhem-Nijmegen. Alleen in de regio Utrecht zullen er geen problemen zijn, mits de voorgenomen verbreding van de A27 en de A12 er komt.

Wat betreft het openbaar vervoer krijgt grote steden, zoals Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Leiden en Eind­hoven, te maken met capaciteitsproblemen.

In de analyse is een eventuele kilometerbeprijzing niet meegenomen. Eurlings’ wetsvoorstel voor de kilometerheffing heeft geen Kamermeerderheid meer sinds het CDA het plan heeft afgewezen. De partij heeft wel een alternatief voorstel voor een ‘vlakke’ heffing gedaan. In zijn brief aan de Kamer schrijft Eurlings dat „het aan een nieuw kabinet is om politieke en beleidsmatige conclusies te trekken, dan wel een financiële vertaling te geven.”

De verwachting is dat bij de vorming van een rechtse coalitie de kilometerheffing er niet komt. Bij de vorming van een breed middenkabinet of paars plus zal invoering tot grote onenigheid leiden. De VVD is tegen de kilometerheffing, de linkse partijen zijn voor.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer