Economie

Exotisch sap van gezonde vruchten

Granaatappel, golden kiwi, gojibes, acerola. Healthy People maakt van de meest exotische vruchten „gezonde” vruchtensappen. Ruim vier jaar geleden begon Arjanneke Teeuw met haar bedrijf. Inmiddels verkoopt ze ruim 7 miljoen pakken per jaar.

11 May 2010 08:44Gewijzigd op 14 November 2020 10:30
DEN HAAG – Healthy People maakt van de meest exotische vruchten vruchtensappen. Het mengen en proeven van de nieuwe sappen doet het achtkoppige team van Healthy People zelf. Directeur-eigenaar Arjanneke Teeuw: „Het is wel oppassen geblazen: je kunt ook te
DEN HAAG – Healthy People maakt van de meest exotische vruchten vruchtensappen. Het mengen en proeven van de nieuwe sappen doet het achtkoppige team van Healthy People zelf. Directeur-eigenaar Arjanneke Teeuw: „Het is wel oppassen geblazen: je kunt ook te

Teeuw (43) had een goede baan met een prima salaris voor ze met Healthy People begon. Ze werkte onder meer bij Coca-Cola en Campina. „Ik wilde ook een keer een eigen bedrijf beginnen. Ik sprak met mezelf af dat ik het twee jaar zou proberen. Als ik dat niet zou doen, zou ik op m’n zestigste spijt hebben.”Teeuw wil iets gezonds op de markt brengen. Eind 2005 begint ze haar bedrijf. „Eten staat vaak in negatief daglicht: je voelt je schuldig als je eet. Mijn man Joost ging naar de Verenigde Staten en nam een hele tas gezonde producten mee, waaronder granaatappelsap. Dat vond ik een mooi product, het is een symbool voor gezondheid.”

Aan de keukentafel begint Teeuw met het ontwikkelen van granaatappelsap. Uiteindelijk gaat ze met drie soorten naar de supermarkten: een sap met alleen granaatappels, de twee andere gemengd met sinaasappel en framboos.

Voordat de sappen van Healthy People in de supermarkt staan, moet er veel gebeuren. Teeuw: „Ik moest strijden met multinationals om ruimte in het schap. Healthy People was de eerste die met granaatappelsap kwam en supermarkten wilden ook wel eens wat nieuws. Na veel moeite lukte het me schapruimte te veroveren.”

In week dertien van 2006 zou de verkoop beginnen. „Daarvóór moest ik nog granaatappels gaan inkopen. Een goede leverancier moet betrouwbaar zijn: we letten op eerlijke arbeid en het milieu. Uiteindelijk lukte het op het nippertje alles op tijd klaar te hebben. Ik was Unilever in mijn eentje: ik deed de inkoop, lette op veiligheid, regelde alles zelf en verkocht ook.”

Drie vrachtwagens lossen het vruchtensap bij de koelcel van Healthy People in Bodegraven. „Ik liep rond tussen die metershoge pallets en dacht: „Dit verkopen we nooit.” Maar na vier weken was alles op.”

Inmiddels staan de vruchtensappen in vrijwel alle supermarkten, behalve bij de ALDI, de Lidle en de Nettorama. „Dat willen we niet.”

Ook het aantal sapvarianten is flink uitgebreid. Healthy People heeft een assortiment van negen verschillende literpakken en twee 2 literpakken. „Elk halfjaar lanceren we een nieuwe variant.”

Onder de nieuwste soorten zitten exotische namen. Zo is er een sap met de açaibes (uitspraak: assaa-ie), „een vrucht die jagers in het Amazonegebied aten om energie van te krijgen” en de acerola, „een Braziliaanse kers die dertig keer zo veel vitamine C bevat als de sinaasappel.”

Een literpak vruchtensap van Healthy People kost tussen de 1,89 en de 1,99 euro.

Het mengen en proeven van de nieuwe sappen doet het achtkoppige team van Healthy People zelf. „We proberen van alles uit. Onlangs hebben we een sap met de Chinese gojibes gelanceerd. Toen we die vrucht vonden, hebben we allerlei combinaties getest: met sinaasappel en met appel. Het is uiteindelijk de passievrucht geworden.”

De sappen van Healthy People zijn gezond, aldus Teeuw. „We voegen geen kunstmatige geur- en smaakstoffen toe en maken gebruik van extra gezond fruit. Zo zitten er veel vezels in de golden kiwi en zijn granaatappels goed voor de hart- en bloedvaten.”

Consumenten zijn soms sceptisch over gezond eten, merkt de directeur-eigenaar van Healthy People. „Die eten heel Amerikaans: snel, vet en zout. Wij willen met onze producten gezond eten bevorderen.”

Sinds 2009 staan de sappen ook in Zweden in het schap. „De Zweedse markt is vergelijkbaar met de Nederlandse. Scandinaviërs drinken ook gekoelde vruchtensappen. We zijn ook aan het kijken of we naar Denemarken, IJsland en Finland kunnen exporteren.”

Teeuw verwacht ook op de Nederlandse markt nog een groei van 30 procent te kunnen realiseren. Toch wil ze haar bedrijf kleinschalig houden. „We denken er wel over ook iets met gezond eten te gaan doen. Het is wel oppassen geblazen: je kunt ook te vernieuwend zijn. De consument moet onze producten wel willen kopen. En die blijkt erg grillig te zijn.”

Een halfjaar nadat Healthy People op de markt kwam, kopieerde Coolbest, onderdeel van FrieslandCampina, het granaatappelsap, zegt Teeuw. „Het gekke is dat wij alleen maar verder zijn gegroeid. We profiteren mee van de groei van de markt. Uit onderzoek blijkt dat 71 procent van de mensen die ons kennen, ook onze sappen kopen. De meeste kopers van onze producten zijn erg merktrouw.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer