„Passende reactie op geloofszaken”
RIDDERKERK - J. van Dijke, directeur van de Riederborgh (ouderenzorg) en de Ridderzorg (thuiszorg): „We staan bekend als een christelijke organisatie, dus cliënten mogen ook ten aanzien van geloofszaken een passende reactie verwachten.
Wel is het goed voor te stellen dat een ervaren verzorgende op bepaalde levensvragen gemakkelijker of beter reageert dan een leerling of stagiaire. Het punt is mijns inziens echter niet zozeer het beschikbaar zijn van instructies en voorschriften. Het is namelijk geen onderdeel van het vakkenpakket of van de taak-functieomschrijving, maar van je mens-zijn, je identiteit, van waaruit naastenliefde vorm en inhoud krijgt.
De Riederborgh besteedt sinds jaar en dag via (bij)scholingsdagen aandacht aan een aantal van deze thema’s. Er zijn periodieke scholings- en introductiedagen voor leerlingen, stagiaires en nieuwe collega’s. Ook in klein verband krijgen Bijbellezen en bidden met en voor cliënten aandacht.
Speciale modules lijken mij vooralsnog niet nodig, wanneer spirituele zorg als vanzelfsprekend is ingebed in bestaande werkwijzen en middelen. Ook denk ik dat deze zorg alleen dan een kans krijgt wanneer medewerkers werken in een open klimaat. Mijn ervaring is dat (geestelijk) leiderschap hier essentieel is.”