Sportpas en bob-bus voor Nederlek
Een vuurwerkshow op de Lek? „Erg milieubelastend.” Kritisch kijkt jeugdraadslid Kars Terlouw naar collega William Stout. „Dat valt mee”, vindt laatstgenoemde. „Met oud en nieuw gaat véél meer CO2 de lucht in.”
In gemeente Nederlek (Zuid-Holland) hield maandagmorgen een jeugdgemeenteraad zitting in de raadzaal van het gemeentehuis te Lekkerkerk, naar aanleiding van een ideeënwedstrijd voor derde- en vierdeklassers van het voortgezet onderwijs. Als rasechte politici debatteerden scholieren van het reformatorische Driestar College en het openbare Gemini College over vijf gepresenteerde ideeën.Onder leiding van wethouder Van de Haterd, en onder toeziend oog van medescholieren, moest de kersverse jeugdraad, na een snelcursus van anderhalf uur, volgens strikte politieke spelregels bepalen welk idee daadwerkelijk door gemeente Nederlek moest worden uitgevoerd. Het beschikbare budget voor de scholieren was 5000 euro.
Poldermodel
Opvallend was, behalve een heldere verwoording en het onderlinge wederzijdse respect, de gedegen voorbereiding van de jongeren. Uitvoerig werden de ideeën door de verschillende ‘fracties’ (drie van het Driestar College en twee van het Gemini College) verantwoord. Beide deelnemende scholen leverden zeven ‘raadsleden’, dus om tot een meerderheidsstandpunt te komen moest er flink worden onderhandeld.
Na de pauze bleken in de wandelgangen verschillende deals gesloten. Uiteindelijk stemde, dankzij enkele aanpassingen en grote creativiteit, veruit de meerderheid van de jeugdraad voor het houden van een talentenjacht. Dat was een idee van de Driestarleerlingen Thomas Breedveld en Rafael de Vries. Het plan werd gecombineerd een idee van de Geminischolieren. Die bepleitten een sportpas met kortingen voor scholieren en de komst van een bob-bus voor stappers. Dit poldermodel zal, in samenspraak met de ‘jeugdcoalitie’, door gemeente Nederlek worden uitgewerkt.
Rendement
Docent W. de Jongste bereidde, als projectbegeleider onderwijsvernieuwing op het Driestar College, zijn leerlingen voor op deze ochtend. „Ze hebben bijvoorbeeld een lessenserie debatteren gevolgd bij Nederlands”, vertelt hij. De Jongste adviseerde ook tijdens het debat. „Nu leerden ze echt politiek bedrijven. Door het oprekken van hun eigen punten namen de jeugdraadsleden de argumenten van de tegenpartij uit handen. Doordat ook de andere Driestarleerlingen het voorstel steunden werd op deze manier het meeste rendement behaald, en was iedereen tevreden.”