Rijkswaterstaat doet test met ‘golfbreker’ op A1
Rijkswaterstaat voert vanaf juli een proef uit op de A1 om filegolven te bestrijden.
Bij het experiment wordt aan de middenbermzijde van de snelweg A1 tussen de aansluitingen Markelo en Lochem in de richting van Deventer een korte, extra rijstrook van ongeveer 3 kilometer toegevoegd: de zogeheten golfbreker. Automobilistens kunnen bij een golfbreker over een lengte van 3 kilometer niet van twee, maar van drie rijstroken gebruikmaken. Hierdoor neemt de lengte van de file af, zo is de verwachting van Rijkswaterstaat.De golfbreker moet op korte termijn files beter beheersbaar maken, de doorstroming verbeteren en de verkeersveiligheid vergroten. Dat heeft Rijkswaterstaat dinsdag gemeld.
De proef heeft niet tot doel het aantal files te verminderen, beklemtoont de wegbeheerder. Voor het eerst wordt in Nederland het idee van een golfbreker in een proef gebruikt.
De golfbrekers moeten vooral de zogeheten filegolven tegengaan. Dat zijn korte files die niet op één plaats blijven, maar zich verplaatsen over de weg tegen de rijrichting van het verkeer in. Dat fileverschijnsel ontstaat door een korte verstoring, bijvoorbeeld door een kortstondig incident, slecht zicht of een te langzaam invoegende auto bij druk verkeer. Daarbij veroorzaakt een kettingreactie van hard remmende voertuigen een korte file.
De filegolven komen bijna dagelijks voor in de ochtendspits. Het deel van de snelweg A1 tussen Markelo en Lochem in de richting van Deventer is in dit opzicht een beruchte plek. Er is bewust voor deze locatie gekozen, omdat tussen knooppunt Azelo en aansluiting Bathmen vrijwel dagelijks in de ochtendspits een korte opstopping ontstaat die uitmondt in een filegolf. De file ontstaat vaak ter hoogte van Bathmen en golft dan over tientallen kilometers naar het oosten richting knooppunt Azelo. Een filegolf kan wel drie uur actief blijven. Een golfbreker waar tijdelijk auto’s op kunnen uitwijken, moet zo’n golf tot stilstand brengen.
De aanleg van de golfbreker op de A1 vindt plaats tussen begin mei en half juli. Daarna kan hij in gebruik worden genomen. In het najaar verricht Rijkswaterstaat metingen om te zien of de proef is geslaagd. Daarna wordt besloten of de golfbrekers mogelijk op grotere schaal worden ingevoerd.