Psalm 40 op hele noten met keyboard
Discussiëren over de refozuil, luisteren naar de ervaringen van een hulpverlener in Haïti, langlaufen in Winterberg, een film kijken óf geboeid worden door het heftige levensverhaal van een evangelistenechtpaar. De Kom Ook-groep is breed.
Tweede paasdag, 19.00 uur. De eerste Kom Ook’ers melden zich in zalencentrum De Haen in Hoevelaken. Om halfacht zijn vrijwel alle stoelen bezet met een kleine 400 jongeren. Organisator Annet ten Hove, opgelucht: „We hebben vanavond een bijzonder echtpaar als spreker; dan is het best een beetje spannend of de doelgroep komt opdagen.”Op hele noten, in een gedragen tempo, heffen de jongeren –veel meer dames dan heren– Psalm 40 vers 1 en 8 aan, begeleid door een keyboard. In haar gebed vraagt Ten Hove om de beleving van het paasfeest in het hart, „anders wordt het een paasshow.”
Te gast zijn Richard en Noemia Oostrum. Ze vertellen over hun eertijds. Hij leeft zich uit in de homosportwereld, zij werkt als prostituee in een Braziliaanse sloppenwijk. Beiden maken een radicale omkeer mee. Ze doen nu als echtpaar evangelisatiewerk in Amsterdam. „De enige reden dat ik hier ben, is dat de Heere Jezus voor mij is opgestaan”, begint Richard zijn levensverhaal.
Psalm 40 is een van zijn „favoriete” psalmen. „Misschien ken je het ook; dat je in de modderpoel, in de drek bent terechtgekomen. De geweldig lange arm van God heeft mij uit het slijk gehaald en mijn voeten op een rots gezet.”
Richard groeit op in een „antikerkelijk gezin”, waar alles om voetbal draait. Zelf kiest hij voor de zwemsport, omdat hij volgens zijn vader „nog geen deuk in een pakje boter kan trappen.” Als puber ontdekt hij homoseksuele gevoelens bij zichzelf. „Ik bad: „Heer, wilt U ze wegnemen? Het gebeurde niet.”
Richard doet „alles wat God verboden heeft.” Via een vriend in Amsterdam belandt hij op zondagmiddag in de kerk: het begin van een ander leven. „Ik leerde dat seksualiteit iets is tussen één man en één vrouw, binnen het huwelijk.” Hij gaat werken bij Tot Heil des Volks en houdt lezingen over christen-zijn en homoseksualiteit.
Noemia, zijn vrouw, groeit op in een sloppenwijk in Brazilië en heeft daar een „hels leven”: ze wordt vernederd en seksueel misbruikt. „Als prostituee had ik in ieder geval de zekerheid van een slaapplaats.” Ook zij belandt in de kerk. „Ik vond christenen altijd gekke mensen, en nu ben ik ook gek”, lacht ze, terwijl haar man haar in het Engels vertelde levensverhaal vertaalt.”
In de pauze is er koffie én ontmoeting. Anja Koster, vaste klant van Kom Ook, waardeert de avonden waarop mensen hun levensverhaal vertellen. „Ik ben het wat geloofsbeleving betreft niet altijd met de sprekers eens, maar ik pik er het mijne uit.”
Tanja van Giessen kwam voorheen ook wel op SRB-avonden –„de zaterdagse preek”– maar Kom Ook spreekt haar meer aan vanwege de „grote variatie in onderwerpen en sprekers.” Joanne van de Beek: „Ik voel me hier prettig. En m’n petje af voor Annet. Ze weet iedere keer interessante mensen uit te nodigen.”
Buiten laat een groep jongeren een ander geluid horen. „Nee, geen namen in de krant, het gaat om onze méning.” Die is kritisch. „De laatste tijd komen er steeds mensen die vertellen over hun geloofsbeleving, vaak evangelisch. Je mist het tegengeluid, een stuk leiding.” Of ze zelf wel eens een vraag stellen? „Nee, daar komen we niet voor.”
„Iedere keer een soort verrassing”, zo ervaart Dirk Verdouw de Kom Ookbijeenkomsten. „Dit keer is het een meer extreme avond over hoe God mensenlevens kan veranderen.” Hij vindt het jammer dat theologische verschillen soms „tot op de vierkante centimeter” worden uitgevochten. „Die religieuze twisten, daar houd ik niet zo van.”
Annet ten Hove uit Rijssen begon in 1991 met de Kom Ook-groep. De eerste bijeenkomst was kegelen in Barneveld, de tweede wandelen op de hei. Al snel kwamen er avonden met een spreker.
Wat is de doelstelling?
„Christelijke jongeren een verantwoord alternatief bieden voor keten, disco’s en refocafé’s. Dat hoeft niet altijd met een serieus, bezinnend programma. Laatst hadden we een bergbeklimmer; dat trekt meer jongens. Veel avonden zijn wél serieus van invulling. Nogal wat jongeren vinden het normaal om onbekeerd te zijn. Ik hoop dat ze door deze avonden worden gestimuleerd de Heere Jezus te zoeken.”
Welke jongeren trekt Kom Ook?
„Vooral uit de rechterflank van de RD-achterban. De gemiddelde leeftijd ligt op 26. We hebben drie locaties: Hoevelaken, Hardinxveld en Rijssen. De bezoekersaantallen variëren van 150 in Rijssen tot 550 in Hoevelaken.”
Hebben de bijeenkomsten een commercieel karakter?
„Nee. De bezoekers betalen 6 euro entree, inclusief twee consumpties. Ook voor een debatavond met bekende sprekers. Een vergelijkbaar symposium kost minimaal 15 euro.”
Welke reacties krijgt Kom Ook?
„Op dezelfde spreker komen soms positieve én negatieve reacties. Het probleem zit ’m in de verdeeldheid van de achterban.”
Wordt Kom Ook een beetje evangelisch?
„Nee, ik maak een jaarprogramma en probeer aansprekende thema’s door verschillende sprekers uit een brede achterban te laten behandelen.”
Op tal van plaatsen in het land worden, meer of minder regelmatig, bijeenkomsten voor christelijke jongeren georganiseerd. Door een jeugdbond, door een plaatselijke gemeente, of als particulier initiatief. In een serie artikelen zoomt deze krant in op het verschijnsel jongerenavonden. Vandaag deel 3: op bezoek bij de Kom Ook-groep in Hoevelaken. Morgen in het katern Accent deel 4.