Dode en gewonden na botsing treinen
Bij een botsing tussen een passagierstrein en een goederentrein in Roermond is donderdag de machinist van de passagierstrein om het leven gekomen. Zeven mensen raakten zwaargewond, onder wie de conducteur. Een dertigtal passagiers liep lichte verwondingen op. De oorzaak van het ongeval is nog niet bekend.
Het ongeval gebeurde donderdagochtend om tien voor twaalf, een paar honderd meter vanaf het station in Roermond. De reizigerstrein en de goederentrein botsten bij een wissel frontaal op elkaar. Daarbij kwam de machinist van de passagierstrein om het leven. De cabine waarin hij zat, werd volledig vernield. In de reizigerstrein bevonden zich ongeveer veertig mensen. De goederentrein, van Shortlines, trok een twintigtal containers. Die bevatten granulaatkorrels voor de plasticverwerkende industrie. Die stof is ongevaarlijk. De reizigerstrein was donderdag om 11.17 uur vertrokken uit Blerick. Om 11.50 uur, kort voordat de trein het station van Roermond binnen zou gaan, deed de botsing zich voor. De goederentrein was onderweg van het Limburgse Born naar de Europoort.
De hulpverlening kwam vrijwel meteen op gang. Gemeentewerkers, werkzaam in een gebouw pal naast het spoor, verleenden eerste hulp. Ze knipten de afrastering door om bij de treinen te komen. Zestien gewonden werden vervoerd naar ziekenhuizen in Venlo, Weert, Maastricht en Roermond. Negen van hen konden donderdag weer naar huis.
Er werden tien ambulances, een traumahelikopter en een vliegtuig van het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) ingezet. De brandweer was met dertig mensen paraat.
Twee directieleden van NS waren donderdag op de plaats van het ongeval. P. Boumeester, directievoorzitter van NS Reizigers, was „zeer aangeslagen”. „Heel de NS leeft mee met de nabestaanden van onze overleden collega en met de gewonden.”
Hoe de twee treinen met elkaar in botsing konden komen, is nog een raadsel. De Inspectie Verkeer en Waterstaat stelt een onderzoek in. Ook de Raad voor de Transportveiligheid onderzoekt de calamiteit. Verder is het openbaar ministerie ingeschakeld. „Een botsing tussen twee treinen is in Nederland zeer bijzonder. Dit ongeval zal echt minutieus onderzocht worden”, aldus een NS-woordvoerder.
Het treinongeval heeft de bezwaren in Roermond tegen de hernieuwde ingebruikname van de IJzeren Rijn -het tracé tussen Antwerpen en het Duitse Ruhrgebied via Roermond- doen oplaaien. „Je moet er niet aan denken dat zo’n ongeluk na de heropening van de IJzeren Rijn gebeurt”, zegt het Roermondse PvdA-gemeenteraadslid R. Hompe. De plaats van het ongeluk wordt de plek waar per dag 78 goederentreinen met een lengte van een kilometer of meer via wissels van spoor naar spoor gaan om vanuit Antwerpen hun weg te zoeken naar het Ruhrgebied. „Als er dan iets misgaat, gebeurt hier een ramp”, zegt Hompe. „Een jaar geleden ging het hier bijna mis met een methanoltrein. Een van de wagons ontspoorde, maar gelukkig liep dat goed af.” De IJzeren Rijn gaat vlak langs woonwijken. De gemeente Roermond en de provincie Limburg verzetten zich tegen het opnieuw in gebruik nemen van de spoorverbinding tussen Antwerpen en Duitsland.
Het treinongeval in Roermond is een van de ernstigste van de afgelopen jaren.