Scholieren tweede fase ontevreden
Leerlingen in de tweede fase van havo en vwo zijn niet onverdeeld enthousiast over deze onderwijsvernieuwing. Een op de vijf studiehuisleerlingen besteedt meer dan de wettelijk vastgestelde veertig uur per week aan school.
Dat blijkt uit een enquête van scholierenbond LAKS onder ruim 1000 leerlingen van de laatste twee klassen van de havo en de laatste drie van het vwo. Het LAKS presenteerde het onderzoeksresultaat maandag tijdens de Scholierenconferentie in Amersfoort.
Uit het onderzoek blijkt dat de leerlingen in de examenklassen gemiddeld minder tijd aan school kwijt zijn dan veertig uur. Maar in havo-4, vwo-5 en vooral vwo-4 besteden leerlingen veel meer tijd aan school. Ruim een kwart van hen zit boven de grens van veertig uur. Overigens vindt ruim de helft van alle ondervraagde scholieren een 40-urige werkweek te veel.
Verder bestaat er vooral veel kritiek op het leren plannen, een van de belangrijkste leerdoelen van het studiehuis. Ruim 30 procent van de ondervraagden vindt plannen moeilijk. Vooral vierde- en vijfdeklassers van de havo hebben er moeite mee.
Ruim 84 procent van de ondervraagde leerlingen vindt het belangrijk om te leren zelfstandig te werken. De nu gebruikte lesmethoden komen hier naar hun mening onvoldoende aan tegemoet. Als hier de situatie in de klas naast wordt gezet, geeft ruim 40 procent van de leerlingen aan overwegend klassikaal les te krijgen.
Er wordt dus onvoldoende tegemoetgekomen aan de wens van de leerlingen en een doel van de tweede fase om zelfstandig te werken en gevarieerd les te krijgen, stelt het LAKS. De scholierenbond vindt dat het studiehuis moet worden aangepast.
Minister Van der Hoeven van Onderwijs heeft onlangs voorstellen gedaan om het studiehuis te veranderen, maar zij verklaarde niet de illusie te hebben dat zij alle scholieren tevreden kan stellen. Zij inventariseert momenteel de meningen in de onderwijswereld en zal daarna een definitief voorstel naar de Tweede Kamer sturen.