Alle trams in Rotterdam krijgen deurvergrendeling
Alle trams in Rotterdam krijgen zo snel mogelijk deurvergrendeling. Ook wordt gekeken hoe het al bestaande plan om de conducteur terug te brengen in de trams kan worden versneld. Dat is vrijdag afgesproken in een inderhaast belegd overleg tussen boze trambestuurders, de directie van openbaarvervoerbedrijf RET en burgemeester Opstelten.
Trambestuurders legden vrijdagochtend het werk neer als reactie op een voorval waarbij donderdagavond een collega met een stanleymes was gestoken. Buschauffeurs sloten zich aan bij de actie waardoor zich voor het stadhuis aan de Coolsingel lange rijen lege trams en bussen vormden. Het tram- en busvervoer in Rotterdam lag ongeveer anderhalf stil. Alleen de metro reed gewoon door, zei een woordvoerder van de RET.
De wilde staking begon rond 10.00 uur. De actievoerders hervatten het werk nadat een kleine delegatie een gesprek had gehad met burgemeester Opstelten, wethouder Hulman (Verkeer en Vervoer). Ook de RET-directie was daarbij. Opstelten onderbrak een werkbezoek van Tweede-Kamerleden toen duidelijk was dat de bestuurders geen genoegen namen met een gesprek met Hulman alleen.
De bestuurders besloten na het gesprek weer aan het werk te gaan, omdat er volgens hen resultaten zijn geboekt. Naast de toezegging over de deurvergrendeling wordt bezien hoe versneld op alle lijnen conducteurs kunnen komen en of de wagenbegeleiders, gesubsidieerde banen, kunnen blijven. Volgende week praten de RET’ers verder met de wethouder.
Trambestuurders legden begin maart en half januari ook al uit protest het werk nee, na soortgelijke incidenten als donderdagavond. Een trambestuurder van lijn 5 zei vrijdag dat het geweld in het openbaar vervoer een structureel probleem is. Volgens hem zijn er dit jaar al 225 meldingen van extreem geweld in tram, bus en metro in de stad.
„Die wagenbegeleiders zijn hartstikke nodig, maar ze worden wegbezuinigd. Omdat maar op bepaalde tramlijnen conducteurs zijn, verschuiven de problemen naar andere lijnen. Dit kan zo niet doorgaan. Deurvergrendeling in alle trams is wel het minste. Dan kunnen we gespuis buiten houden en onszelf en de andere passagiers beschermen.”
De FNV-bond Abvakabo steunde de actie niet officieel, maar toonde er wel begrip voor. „Er moet inderdaad snel iets gebeuren aan de veiligheid”, aldus onderhandelaar S. Martins. „Eind deze week moeten er afspraken liggen over deurgrendels op de trams. De conducteurs moeten zo spoedig mogelijk komen en niet pas eind van het jaar”. CNV Publieke Zaak zegt ook begrip te hebben voor de werkonderbreking en hoopt spoedig met het gemeentebestuur te overleggen over maatregelen.