Voorkeur voor dokmodel voor Zuidas
AMSTERDAM (ANP) – De Amsterdamse Zuidas moet toch volgens een zogenoemd ondergronds dokmodel worden ontwikkeld. Hierbij komen de snelweg A10 en waarschijnlijk ook het spoor onder de grond. Dat heeft de voorkeur van de betrokken ministers Cramer (Ruimte) en Eurlings (Verkeer), bestuurders van de gemeente Amsterdam, de provincie en de Stadsregio, zo liet het ministerie van VROM donderdag weten.
Het betreft een van de drie varianten die voormalig topambtenaar en oud–ambassadeur in China, Dirk Jan van den Berg, eind vorig jaar heeft gepresenteerd. Hij kwam met dit alternatief voor het oorspronkelijke plan uit 2007 voor de ontwikkeling van de Zuidas. Dat 2,1 miljard euro kostende plan ging ook uit van de ondergrondse aanleg van spoor en snelweg. Daarboven moesten kantoren en wegen komen.Volgens een woordvoerster van de gemeente Amsterdam was het eerste model onder de grond smal en diep en bevonden de heipalen van de bebouwing zich hier bovenop. Dit bracht hoge kosten en grote risico’s met zich mee. De nieuwe variant is goedkoper en doordat de weg en het spoor hier naast elkaar komen te liggen, is het dok ook minder diep. Ook is het mogelijk het project in delen uit te voeren, door bijvoorbeeld eerst de weg aan te leggen en pas later de rails. Hierdoor liggen minder gevaren op de loer, zowel financieel als in de uitvoering.
De andere twee opties die Van den Berg had bedacht, waren een model waarbij spoor en snelweg half onder de grond lagen en een waarbij ze helemaal bovengronds zouden komen te liggen. De betrokken partijen hebben grote waardering uitgesproken voor het werk van de topambtenaar. Ze willen nog dit jaar gezamenlijk een voorkeursbesluit nemen.
De ontwikkeling van de Zuidas wordt geplaagd door tegenslag. Na het afhaken van private financiers, vanwege de financiële risico’s, speelde de kredietcrisis het Rijk en gemeente als initiatiefnemers parten. Dit was dan ook een van de redenen waarom Van den Berg de opdracht kreeg op zoek te gaan naar alternatieven voor het oorspronkelijke plan.