Nummerherkenning: misbruik 1-1-2 opgespoord
De politie moest zondagmiddag in actie komen nadat er vanaf een adres in Den Hout binnen 5 minuten negen keren naar het alarmnummer 1-1-2 was gebeld. Het was niet duidelijk wat er aan de hand was. De centraliste had een aantal keren teruggebeld naar het bewuste nummer, maar dan werd er niet opgenomen.
Ter plaatse troffen de agenten een 13-jarige jongen aan. Hij was alleen thuis en kon zijn ouders niet bereiken. Om aandacht te vragen had hij het alarmnummer gebeld. Het lukte ook de politie niet om de ouders van de knul te pakken te krijgen. Het mag overigens duidelijk zijn dat dit verhaal nog een staartje krijgt voor de jongen en zijn ouders.Nog steeds is er bij 65% van de telefoontjes naar het alarmnummer 1-1-2 sprake van misbruik of onjuist gebruik van het alarmnummer. In die gevallen gaan veel kostbare secondes verloren omdat een 112-lijn onnodig bezet wordt gehouden. Misbruik van het telefoonnummer kan ervoor zorgen dat de telefoonlijnen van 1-1-2 verstopt raken waardoor ergens anders slachtoffers vallen, omdat een ander met een noodmelding mogelijk geen verbinding kan krijgen met 1-1-2.
Ook kan het gebeuren dat als een ‘misbruiker’ in een noodsituatie terecht komt, hij of zij niet serieus genomen wordt omdat het telefoonnummer is geregistreerd als ‘misbruik 1-1-2’. Het telefoonnummer van iedere oproep verschijnt automatisch op het beeldscherm van de computer in de alarmcentrale.
Op die manier weet de telefonist meteen van welk nummer wordt gebeld. Wanneer de verbinding slecht is, of als er bijvoorbeeld in paniek wordt opgehangen, kan het nummer worden teruggebeld om de beller alsnog door te verbinden met politie, brandweer of ambulance. Met nummerherkenning wordt ook het misbruik van 112 bestreden.