Binnenland

Leerling wil leuker rekenonderwijs

UTRECHT (ANP) – Basisschoolleerlingen willen dat de rekenlessen leuker worden. De rol van de leraar is daarin erg belangrijk. Bovendien heeft de meester of juf direct effect op de prestaties van de kinderen.

20 January 2010 07:12Gewijzigd op 14 November 2020 09:38
UTRECHT – Basisschoolleerlingen willen dat de rekenlessen leuker worden. De rol van de leraar is daarin erg belangrijk. Bovendien heeft de meester of juf direct effect op de prestaties van de kinderen. Foto ANP
UTRECHT – Basisschoolleerlingen willen dat de rekenlessen leuker worden. De rol van de leraar is daarin erg belangrijk. Bovendien heeft de meester of juf direct effect op de prestaties van de kinderen. Foto ANP

Dat blijkt uit onderzoek van twee onderzoekers van onder meer de Universiteit Utrecht. De resultaten worden gepresenteerd op een conferentie in Noordwijkerhout, die woensdag begint.Leerkrachten vinden zelf dat zij goed zijn in rekenen. Dat is opvallend, omdat eerder onderzoek aangaf dat die kennis beperkt en ontoereikend is. De meerderheid van de meesters en juffen vindt verder dat ze voldoende tot zeer goed toegerust zijn om rekenles te geven. Zij gaven aan zich vooral te ontwikkelen door artikelen te lezen, aldus de onderzoekers. Na– of bijscholing hebben ze de laatste tijd minder gevolgd dan een aantal jaren geleden.

Het is de taak van de leerkracht om te zorgen dat de leerling gemotiveerd is, gaf een woordvoerster aan. Dat heeft direct effect op de cijfers. Kinderen ervaren soms plezier en uitdaging, lieten zij weten. Daarbij vinden ze dat de instructie van de leerkracht beter, meer en duidelijker moet.

De docenten pleiten daarom voor kleinere klassen of meer handen in de klas. Zo kunnen zij makkelijker alle kinderen in de gaten houden. Uit de gegevens blijkt eveneens dat hoe moeilijker de leerlingen het vak vinden, des te minder leuk ze het vinden.

De onderzoekers ondervroegen honderden leraren en kinderen. Zij deden dat in opdracht van de vereniging NVRWO die de ontwikkeling van het rekenonderwijs stimuleert en het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling SLO.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer