Binnenland

RvS: Groen licht uitdiepen Schelde

Het uitbaggeren van het Nederlandse deel van de Westerschelde kan beginnen. Dat is woensdagmorgen gebleken uit een uitspraak van de Raad van State.

Van onze correspondent
13 January 2010 11:39Gewijzigd op 14 November 2020 09:35

De hoogste bestuursrechter oordeelde dat de werkzaamheden niet leiden tot aantasting van de natuur in het Scheldegebied. De waterkwaliteit gaat er volgens de Raad van State niet op achteruit en ook leiden ze niet tot minder mogelijkheden om zand te winnen.De bezwaren die De Vereniging van Zandwinners, een bedrijfstak die jaarlijks 2 miljoen kubieke meter zand uit de zeearm haalt, en een agrariër uit Oudelande tegen het uitbaggeren van de vaargeul naar Antwerpen hadden ingediend, haalden het niet. Volgens de agrariër zou het uitbaggeren van de vaargeul de natuurgebieden Westerschelde en Saeftinghe wel aantasten.

Uit een onderzoek blijkt onder meer dat het uitbaggeren de natuurwaarden in het Verdronken Land van Saeftinghe niet aantast.

Om de Westerschelde te kunnen verruimen en te verdiepen, besloten staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat en VROM-minister Van der Laan in juli 2008 tot een zogenoemd tracébesluit. Om dit uit te kunnen voeren, werd vervolgens een aantal vergunningen verleend.

De Belgische eigenaar van de Hedwigepolder kwam in beroep tegen zowel het tracébesluit als tegen de vergunning om te ontgronden. Hij vreesde vooral dat zijn haventje bij de Hedwigepolder zou dichtslibben.

Minster Verburg (LNV) is erg blij met de uitspraak, omdat nu geplande werkzaamheden gewoon kunnen doorgaan. „Beter had niet gekund”, aldus de bewindsvrouw. Inmiddels heeft de minister een gesprek gehad met de Vlaamse eigenaar van de Hedwigepolder. „We zijn bezig die grond te verwerven en willen de paar pachters in de polder netjes begeleiden naar een mogelijk andere locatie”, aldus Verburg.

Ook de Vlaamse regering reageerde tevreden. Minister–president Peeters en minister Crevits noemden het oordeel een cruciale stap in de uitvoering van verdragen tussen Nederland en Vlaanderen uit 2005. De diepere Schelde is nodig om „de motor van onze Vlaamse economie” te laten draaien. Door de verdieping kunnen er grotere schepen door de vaargeul.

Volgens verladersorganisatie EVO hebben Nederlandse bedrijven baat bij de uitdieping. „Met name voor de in de zuidelijke regio gesitueerde bedrijven is Antwerpen vaak een betere optie dan Rotterdam”.

De commissaris van de Koningin in Zeeland, Peijs, stelde dat Zeeuwen en Vlamingen in de grensstreek weer gezamenlijk aan het werk kunnen. De uitspraak van afgelopen zomer, toen de Raad van State de werkzaamheden tijdelijk stillegde, zette kwaad bloed in België. Daarbij raakten de werkrelaties verstoord.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer