Binnenland

GroenLinks wil regiovliegvelden sluiten

GroenLinks wil dat Eindhoven Airport en Rotterdam Airport rond 2010 sluiten. Ook moeten bijna alle vliegveldjes voor sportvliegtuigen verdwijnen. Dat staat in een plan dat partijleider Halsema en Kamerlid Duyvendak maandagochtend hebben gepresenteerd in de hal van vliegveld Lelystad.

ANP
3 March 2003 16:02Gewijzigd op 14 November 2020 00:10

„GroenLinks wil terug naar het stenen tijdperk”, schampert staatssecretaris Schultz van Haegen in een reactie.

Volgens GroenLinks is het evenwicht tussen de voor- en nadelen van de luchtvaart in Nederland zoek. De partij wil voorkomen „dat heel Nederland onder de rook van intensief gebruikte vliegvelden komt”. Het huidige beleid voor de regionale en kleine luchtvaart is volgens Halsema en Duyvendak „een zootje”. Om de groei van de luchtvaart een halt toe te roepen, pleit GroenLinks onder meer voor BTW op vliegtickets, accijns op kerosine en heffingen om vervuiling op reizigers en luchtvaart te verhalen.

Verder moeten veel vliegvelden gewoon dicht, volgens GroenLinks. Rotterdam Airport kan al sluiten als de hogesnelheidslijn naar Parijs klaar is, waarschijnlijk in 2007. Ook de snelgroeiende Eindhoven Airport moet dicht. Steeds meer chartermaatschappijen maken gebruik van dit vliegveld, maar het ligt te dicht bij Schiphol, vindt GroenLinks.

De chartervluchten vanaf regioluchthavens zijn de partij sowieso een doorn in het oog. Alleen de luchthavens bij Lelystad en Maastricht mogen daarom openblijven, maar ook hier zouden de plannen voor verdere groei de prullenbak in moeten. De andere twee regioluchthavens Eelde en ’Twenthe’ moeten terugschakelen en zich concentreren op respectievelijk kleine en militaire vliegtuigen.

GroenLinks wil verder bijna alle kleine vliegvelden sluiten, namelijk Ameland, Drachten, Hilversum, Hoogeveen, Midden-Zeeland, Noordoostpolder, Oostwold, Seppe, Teuge en Texel. „Privé-vliegen mag niet uitgroeien tot een hobby voor wie wil.” Alleen Eelde en Budel mogen daarom openblijven, speciaal voor les- en landbouwvluchten.

Staatssecretaris Schultz, die verantwoordelijk is voor de luchtvaart, ziet helemaal niets in de GroenLinks-plannen. De VVD-bewindsvrouw vreest bovendien dat er duizenden banen op de tocht komen te staan als er veel vliegvelden dichtgaan. Schultz werkt aan nieuw beleid waarin de verantwoordelijkheid voor de toekomst van de luchthavens in handen van de provincies komt te liggen.

„Het is gewoon nodig dat Nederland meer dan één luchthaven heeft”, benadrukt Schultz. „GroenLinks wil toch ook niet dat charters en low budget-maatschappijen nog vaker ’s nachts op Schiphol gaan vliegen.” Ook sportvliegtuigjes ziet ze niet als probleem. „De kleine luchtvaart is de afgelopen jaren juist gekrompen.”

Het Platform Nederlandse Luchtvaart heeft met ongeloof gereageerd op de GroenLinks-plannen. „De concurrentie van de SP en de klaarblijkelijke afwezigheid van originele ideeën bij GroenLinks hebben de partij doen terugvallen op holle, achterhaalde retoriek”, meldt het platform.

Het vindt dat GroenLinks ten onrechte de luchtvaart afschildert als vervuilend, energieverspillend, lawaaiig en zwaar gesubsidieerd. „De milieueffecten zijn zwaar overtrokken. Het is beter voor het milieu om met een charter naar de Spaanse Costa’s te gaan dan met de trein.” Het sluiten van vliegvelden of het beperken van vluchten zal slechts leiden tot een groei van luchthavens net over de grens, voorspelt het platform.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer