Personeel onderwijs stopt op 62e
Veel leerkrachten stoppen nog steeds met werken op hun 62e. Slechts 12 procent van het schoolmanagement vindt dat leraren langer door moeten werken.
Het merendeel van hen (58 procent) vindt het beroep te zwaar om langer door te gaan.Dit blijkt uit onderzoek door het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO) onder 762 managers en personeelsfunctionarissen in het primair en het voortgezet onderwijs. Het heeft de resultaten vandaag naar buiten gebracht.
Omdat het onderwijs als zwaar wordt gezien, bieden scholen de oudere leraren vooral ‘verzachtende’ maatregelen, zoals extra vrije dagen of deeltijdpensioen. Ze leggen nog onvoldoende nadruk op loopbaanontwikkeling.
Dat komt doordat het merendeel van de schoolleiders denkt dat oudere leraren niet openstaan voor scholing en ontwikkeling. Slechts 15 procent van de scholen voert zogeheten levensfasegericht personeelsbeleid.
De oudere leraar doet het volgens de managers heel goed in kennisoverdracht, sociale vaardigheden, productiviteit en loyaliteit.
SBO-directeur Freddy Weima vindt dat scholen door meer te doen aan scholing en ontwikkeling voor de vijftigplusser het werken tot aan de AOW aantrekkelijk maken.
Als zij langer doorwerken is dat winst voor de kwaliteit van het onderwijs. Bovendien vermindert het lerarentekort erdoor.
In de discussie over het verhogen van de AOW-leeftijd pleitten in november drie onderzoekers van TNO ervoor rekening te houden met beroepen waarin psychisch zwaar werk moet worden verricht. Het drietal rekende het onderwijs tot deze categorie, naast politie en brandweer.