„Een emmer vol geluid boven Lelystad”
Nunspeet vreest ernstige geluidshinder als het vliegveld bij Lelystad verder mag uitbreiden. Gisteravond belegde de gemeente een informatieavond voor het publiek. „Een luchthaven sluiten, gebeurt dat in Nederland?”
De kleine filmzaal van het gloednieuwe cultuurgebouw Veluvine is bomvol als burgemeester D. van Hemmen de bijeenkomst opent. Ruim zeventig belangstellenden uit Nunspeet en omstreken zijn bijeen om te horen wat de uitbreiding van Airport Lelystad gaat doen met hun woonomgeving.Een belangrijk thema van de avond is de te verwachten geluidsoverlast. Een van de voorgestelde aanvliegroutes gaat over de Veluwe, met name over Ermelo. De vliegtuigen zullen dan dalen boven Hulshorst (bij Nunspeet) en Hierden (bij Harderwijk). En dalende vliegtuigen veroorzaken geluidsoverlast.
De gemeente Nunspeet stelde een alternatieve route voor: via het Veluwse Randmeer tussen Harderwijk en Zeewolde naar het noorden, om vervolgens richting Lelystad te vliegen. Die route heeft het niet gehaald, mede door protest uit Zeewolde.
Een vrouw slaakt een kreet van verbazing als projectleider Maarten Jenniskens van het verantwoordelijke ministerie van Verkeer en Waterstaat aanwezig blijkt te zijn. Hij zegt dat de alternatieve route van Nunspeet niet veilig genoeg is, mede omdat Flevoland fungeert als ‘wachtkamer’ van Schiphol: vliegtuigen cirkelen boven het gebied als ze niet op de nationale luchthaven kunnen landen.
„Een technisch probleem dat technisch moet worden opgelost”, zo becommentarieert de Nunspeetse burgervader.
Door de uitbreiding van de landingsbaan tot 2100 meter zullen er op Lelystad grotere vliegtuigen mogen landen.
Grootste boosdoeners zijn kisten van het type Boeing 737 en Airbus 320. Die zullen zo’n zeven keer per dag Hulshorst en Hierden passeren en daarbij 65 decibel produceren. Dat staat gelijk aan het geluid van een kantine vol pratende mensen.
„Er zit hier een geluidsdeskundige in de zaal”, zo introduceert een man zich. „Ik vertelde tijdens mijn natuurkundelessen altijd dat het geluid per decibel logaritmisch toeneemt.” Het geluid wordt dus exponentieel sterker.
Jenniskens verweert zich door te zeggen dat er vooral rond het vliegveld „een emmer geluid” is. En dat als een druppel geluid de emmer doet overstromen, de luchthaven moet worden gesloten. „Gebeurt dat in Néderland?” sneert iemand.
De spanning wordt voelbaar als diverse aanwezigen er in hun vraagstelling op wijzen dat de voorgestelde uitbreiding nog maar het begin is van een verdere vergroting van het vliegveld. „Ik bereken dat er straks 550.000 passagiers zullen zijn. Maar de ambitie van Lelystad is 1,5, ja zelfs 2 miljoen reizigers.”
Jenniskens zegt dat het vliegveld dan de procedures opnieuw zal moeten volgen: een aanvraag doen, een milieueffectrapportage laten maken en zo verder. Het stelt de aanwezigen niet gerust.
Ook burgemeester Van Hemmen biedt hun weinig hoop. Hij verwacht niet dat Nunspeet, dat samen met andere Noord-Veluwse gemeenten bezwaar wil maken tegen de uitbreiding, gelijk zal krijgen. Toch is de zaak niet kansloos, zegt hij. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat wil vóór zijn besluit in mei over de vliegroutes de Noord-Veluwe nog bezoeken.