Binnenland

Spectaculair schouwspel bij Noord–Zuidlijn

AMSTERDAM (ANP) – Ongeveer vijftig mensen komen er woensdagavond en –nacht aan te pas om een gigantisch graafwiel bestemd voor de tunnelboormachine van de Amsterdamse Noord–Zuidlijn in de grond te hijsen. Het betreft een van de meest in het oog springende onderdelen van de boor. Het graafwiel heeft een diameter van bijna 7 meter en is 50 ton zwaar.

2 December 2009 19:24Gewijzigd op 14 November 2020 09:17

Het bijzondere schouwspel begint bij de Oosterdokskade, vlakbij het Centraal Station, waar het graafwiel per boot arriveert. Door het enorme gewicht en de omvang was het niet mogelijk het exemplaar over de weg te vervoeren. Daarvandaan zal het met een transportwagen naar het Damrak worden vervoerd, waar het naar verwachting tussen half een en een uur ’s nachts de tunnel ingaat. Twee hijskranen takelen het graafwiel in de 22 meter diepe zogeheten startschacht.Onder de medewerkers die bij het schouwspel zijn betrokken, bevinden zich specialisten uit binnen– en buitenland. Het graafwiel komt op de kop van de tunnelboormachine en zal tijdens het boren de grond weggraven.

Het installeren van de gigantische boormachine, die 83 meter lang is en maar liefst 870.000 ton weegt, begon vorige week. Naar verwachting is de klus in februari geklaard, waarna het boren in maart kan beginnen. Op de machine werken twaalf personen en het werk gaat 24 uur per dag, zeven dagen in de week door. De tunnels komen ongeveer 20 tot 30 meter beneden NAP te liggen. Het hele boorproces duurt, als alles goed verloopt, 2,5 jaar.

De metrolijn moet Amsterdam–Noord in 2017 met de Zuidas verbinden. Een flink deel van het traject is al klaar. De aanleg heeft inmiddels al veel meer geld gekost dan begroot en duurt ook langer dan gepland. Dieptepunt was de verzakking van historische panden aan de Vijzelgracht.

Verantwoordelijk wethouder Gerson zei woensdag dat hij het gevoel heeft dat het vertrouwen van de Amsterdammers in het megaproject langzaamaan weer terugkomt. Toch kleven aan het boorproces nog de nodige risico’s, gaf hij toe. Het projectbureau van de Noord–Zuidlijn erkent dat ook, maar doet er naar eigen zeggen alles aan om die risico’s te beheersen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer