TU Eindhoven maakt autogordel veiliger
EINDHOVEN (ANP) – Onderzoeker Ewout van der Laan van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) heeft een autogordel ontwikkeld die bij een frontale botsing de kans op letsel aan de borstkas met 45 procent vermindert. De gordel kan aanzienlijk meer levens redden dan de huidige veiligheidsgordels. Van der Laan promoveert volgende week op zijn vinding.
Het gaat om een gewone driepuntsgordel, waarbij de mechanische krachtbegrenzer, die meestal in de deurstijl van een auto zit, is vervangen door een hydraulische demper. Dankzij een ingenieuze klep is de drukregeling te variëren en remt de gordel zachter of harder af, afhankelijk van de kracht van de botsing en het lichaamsgewicht van de gebruiker. Omdat de afstand tussen inzittenden en stuur of dashboard optimaal wordt benut, kan de gordel ook geleidelijker afremmen.Het hydraulisch systeem wordt aangestuurd door sensoren die continu waken over de toestand van de inzittenden en de snelheid van de wagen. Bij een botsing berekenen ze binnen een paar milliseconden alle informatie en geven de juiste gordelkracht door aan de hydraulische demper. Dat is voldoende tijd, want een frontale botsing duurt tussen 150 en 200 milliseconden.
Ruim een kwart van alle doden en gewonden in het verkeer is het gevolg van een ingedrukte borstkas. Met de nieuwe gordel die ’meedenkt en zich aanpast aan auto en inzittenden’ kan dat aantal flink omlaag. Dat wijzen computersimulaties en botsproeven in het TU/e–lab uit. Reden voor TNO om het prototype van de TU/e–onderzoeker verder te ontwikkelen.
Precies een halve eeuw geleden ging Volvo als eerste de driepuntsgordel standaard inbouwen. Naar schatting van de Zweedse autofabrikant zijn sindsdien meer dan een miljoen mensenlevens bij ongevallen gespaard.