Binnenland

Rokende trendsetters gebruikt als marketing

OOSTERHOUT (ANP) – Tabaksfabrikant Imperial Tobacco geeft jonge, creatieve mensen sloffen sigaretten in ruil voor marketingideeën. Volgens het Britse bedrijf met een vestiging in Oosterhout mag dit, maar hoogleraren spreken van een strafbaar feit. De stichting tegen roken Stivoro reageerde zaterdag geschokt.

7 November 2009 13:55Gewijzigd op 14 November 2020 09:05

Uit een artikel in NRC Handelsblad wordt duidelijk dat zestig (38 mannen en 22 vrouwen) jongeren uit de vier grote steden elke maand worden voorzien van twee sloffen Gauloises. De jongeren van 21 jaar en ouder werken allemaal in de creatieve sector. Zij hebben een baan als modeontwerper, reclamemaker of muzikant. Op feestjes roken zij Gauloises, al was dit niet hun merk.In het dagblad ontkent een woordvoerder van de tabaksfirma dat de jongeren zogenoemde seeders zijn, trendsetters die bepaalde producten krijgen aangeboden in de hoop dat anderen het gedrag kopiëren. De jongeren denken juist wel dat zij hierom sigaretten krijgen. Zij vertellen verder dat ze eigenlijk een geheimhoudingsplicht hebben, maar volgens de woordvoerder gaat het om een standaardclausule om te voorkomen dat creatieve ideeën uitlekken.

Directeur Lies van Gennip noemt de „marketingtruc stuitend". „Het is verboden gratis sigaretten te verstrekken, ook als daar een wederdienst tegenover staat". Ze vindt het vooral raar, omdat de tabaksindustrie eerder heeft afgesproken om niet uit te zijn op jonge mensen aan het roken te krijgen, zegt ze. „Hiermee richt Imperial zich wel en heel bewust op jongeren en dan ook nog eens op de trendsetters waar andere jongeren tegenop kijken".

Imperial Tobacco zegt in NRC de contracten te hebben getoetst aan de Tabakswet. „We houden ons aan de wet".

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer