„Staartdeling terug op school”
Leerkrachten in het basisonderwijs verlangen terug naar de staartdeling en vermenigvuldiging. En naar rekenen op papier.
Dat bleek woensdag uit een onderzoek dat Noordhoff Uitgevers liet uitvoeren onder 475 leerkrachten en directeuren in het basisonderwijs.Volgens Noordhoffwoordvoerder Klaas Dolsma is twee derde van de docenten niet enthousiast over de huidige rekenmethoden. „Ze zijn volgens hen te omslachtig. Leerlingen kunnen uit te veel mogelijkheden kiezen om een som op te lossen. Ook de grote hoeveelheid tekst bevordert de overzichtelijkheid niet.”
Noordhoff Uitgevers komt daarom met de methode ”Reken zeker”. „De nadruk ligt daarin op één strategie, op één manier van oplossen. Bijvoorbeeld de staartdeling of vermenigvuldiging”, aldus de woordvoerder. „Dat wordt eerst uitgebreid geoefend. Pas daarna gaat de leerling het toepassen. Tegenwoordig gebeurt dit nog vaak andersom.”
Reken zeker bevat minder tekst en is rijk geïllustreerd.