„Meer hulp in de klas”
„Niet onverstandig”, noemt G. R. van Leeuwen de maatregelen die staatssecretaris Dijksma maandag aankondigde. Van Leeuwen is landelijk projectleider van het reformatorisch veldinitiatief voor passend onderwijs.
„De invoering van passend onderwijs is te bestuurlijk aangepakt”, zegt Van Leeuwen. „De besturen steggelen over samenwerking, de leerkracht –van wie veel afhangt– is vaak slecht op de hoogte van de plannen. Om die reden wil de staatssecretaris nu aansluiten bij de bestaande structuren. Haar doelstellingen houdt ze vast, zij het met minder ambitie.”De vraag of het geld voor de zorg aan kinderen die extra begeleiding nodig hebben wel wordt ingezet voor ”meer handen in de klas” en voor voldoende ondersteuning en scholing van de leraren, noemt Van Leeuwen „zeer terecht. Daarnaast mankeert het aan betrokkenheid van het personeel. Ook ons veldinitiatief was nog onvoldoende bekend bij de leraren. We zijn daar wel heel hard mee bezig.”
Loket
De reformatorische scholen en zorginstellingen sloegen vorig jaar de handen ineen om voor elk kind uit de achterban identiteitsgebonden onderwijs en zorg te kunnen aanbieden. „Te veel kinderen met een complex probleem zitten op scholen buiten ons netwerk. Of ze zitten thuis, omdat er geen passende onderwijsvorm voor hen is.” In vier regio’s wordt een loket opgericht waar ouders en scholen met hulpvragen terechtkunnen.
Vorige week verstuurde het veldinitiatief een brief aan de scholen en instellingen met de vraag deze plannen te blijven steunen, ook nu de staatssecretaris de vernieuwing van de onderwijs- en zorgstructuur anders vormgeeft.
De laatste maanden is hard gewerkt aan uitbreiding van de voorzieningen (zie het artikel hiernaast). „Maar de uitbreiding van zorg bínnen de klas moet nog gestalte krijgen”, zegt Van Leeuwen. „Daar heeft de staatssecretaris gelijk in. We zijn hierover in gesprek met Driestar Educatief en de regionale expertisecentra (rec’s). Verbetering van de begeleiding van de leerkracht moet eenvoudiger worden door de wijziging in financiering die het ministerie nu voorstelt.”
Het reformatorisch veldinitiatief wil nog meer gaan experimenteren met speciale voorzieningen bij bestaande scholen, zodat kinderen dichter bij huis naar school kunnen. Het ministerie van Onderwijs wilde groen licht geven, maar door de verandering in financiering vervalt deze afspraak. Van Leeuwen verwacht echter geen stagnatie. „Het ministerie denkt goed met ons mee, omdat het onze plannen van goede kwaliteit vindt.”