Kwart cafés lokt klanten met prijsacties
STAP voerde het onderzoek uit onder 261 cafés in vijf Nederlandse steden. De organisatie vindt het een zorgelijke ontwikkeling dat zoveel kroegen prijskortingen bieden. „Een lage prijs leidt tot een verhoogde consumptie", analyseert directeur Wim van Dalen.
„We weten uit eerder onderzoek dat door prijskortingen bezoekers onder de 16 jaar meer gaan drinken". Gemeenten hebben volgens STAP momenteel geen wettelijke handvatten om prijsacties in de horeca tegen te gaan. „De nieuwe Drank– en Horecawet, die sinds juli in de Tweede Kamer ligt, biedt die mogelijkheid wel", aldus Van Dalen.In de onderzochte steden bieden kroegen in Eindhoven en Utrecht de meeste prijsacties. Amsterdam scoort op dit gebied het laagst.
De nieuwe cijfers van STAP geven overigens wel een kleine daling van het aantal prijskorting biedende cafés in vergelijking met een eerder, soortgelijk onderzoek van de Universiteit van Twente. In 2006 stuntte nog bijna een derde van alle kroegen met happy hours en dergelijke acties.STAP waarschuwt echter dat de onderzoeken niet helemaal met elkaar te vergelijken zijn. Dit komt onder meer door het moment van meting. Het onderzoek in 2006 vond plaats in september, de maand waarin veel studenten hun introductieweken hebben. „Dan wordt er meer gedronken en meer gestunt”, verduidelijkt een zegsvrouw.
Het nieuwe onderzoek vond plaats in januari, een maand waarin cafés iets minder bezoekers trekken. Dit komt doordat de feestdagen net achter de rug liggen en de meeste mensen dus minder te besteden hebben.