’Vette Verleider Award’ voor voedselindustrie
UTRECHT (ANP) – De Hartstichting heeft donderdag in Utrecht de ’Vette Verleider Award’ uitgereikt aan de directeur van de Federatie van Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI). Met de onderscheiding wil de Hartstichting aandacht vragen voor de weigering van de industrie om reclame te beperken voor ongezond eten voor kinderen tot 12 jaar. Een op de acht kinderen is te dik. De directeur kreeg een beeldje van een te dik kind met een snoepzak op zijn hoofd.
Een groot deel van de levensmiddelenindustrie is tegen beperking van de kinderreclames. De meeste fabrikanten gaan wel akkoord met een reclameverbod voor kinderen tot zes jaar, maar tot twaalf jaar willen ze niet. Onlangs kwam de FNLI wel met een campagne, gericht op kinderen tot twaalf jaar, om gezond te eten en meer te bewegen.Samen met de Consumentenbond strijdt de Hartstichting al jaren voor een verbod op reclames voor ongezonde voedingsmiddelen gericht op kinderen tot 12 jaar. Het gaat om voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan vet, zout en suiker als snacks, snoep en frisdrank.