Minder succes voor piraten bij Somalië
DEN HAAG (ANP) – Piraten bij Somalië hebben dit jaar tot nu toe al meer aanvallen op schepen uitgevoerd dan in heel 2008, maar ze hebben minder succes. Slaagde in december 2008 een op de drie pogingen tot kaping; op dit moment leidt nog maar een op de elf aanvallen tot een kaping.
Dat heeft minister Van Middelkoop (Defensie) donderdag geschreven in een brief over de stand van zaken van de Europese antipiraterijmissie Atalanta. Nederland doet daar deze maanden aan mee met het fregat Hr. Ms. Evertsen.In het gebied zijn ook andere operaties, onder meer van de NAVO, gaande. De eenheden sloegen de afgelopen negen maanden in totaal 29 aanvallen van piraten af. Ze namen 143 piraten gevangen; ontwapenden er 154 en gingen tientallen keren aan boord van verdachte schepen. Ook schepen zelf konden vaak door zelfbeschermingsmaatregelen aanvallen afslaan of vertragen.
Op dit moment zijn vier schepen gekaapt. Dat is volgens de minister het laagste aantal in de regio sinds 2007, toen de piraterij opbloeide.
De kans dat Nederland zelfstandige militaire teams aan boord van schepen plaatst, is en blijft volgens Van Middelkoop klein. Het CDA en de Christenunie hadden hierop aangedrongen. Een onderzoek hiernaar binnen de EU is nog niet afgerond. Maar de risico’s en de juridische en logistieke beperkingen staan nog overeind, aldus Van Middelkoop.
Enkele landen hebben zulke teams aangeboden aan Atalanta, maar die zijn om deze redenen nog niet ingezet. Frankrijk heeft in een zeer uitzonderlijk geval wel zo’n team ingezet. De andere landen plaatsen af en toe teams aan boord maar alleen als er een fregat vlakbij is.
Volgens Van Middelkoop verloopt de coördinatie tussen de militaire operaties steeds beter. Dit jaar tot eind september meldden zich ook meer koopvaardijschepen bij het maritiem centrum van de EU (MSCHOA) om eventueel aanvullende bescherming te regelen: 4150.
Naar schatting van de EU meldt nog altijd 30 procent zich niet (1500 schepen). Volgens Defensie lopen zij de meeste kans op een kaping. De rederijen zeiden eerder dat deze schattingen niet kloppen, omdat veel schepen de gevaarlijke route vermijden en gewoon ver omvaren.