Binnenland

Eurlings: Door rood rijden oorzaak treinbotsing

DEN HAAG (ANP) – De belangrijkste oorzaak van de treinbotsing bij Barendrecht van twee weken geleden was het door rood rijden van de trein van vervoerder DB Schenker. Dit schrijft verkeersminister Eurlings woensdag in een brief aan de Tweede Kamer.

7 October 2009 17:21Gewijzigd op 14 November 2020 08:50
Eurlings: Door rood rijden oorzaak treinbotsing. Foto ANP
Eurlings: Door rood rijden oorzaak treinbotsing. Foto ANP

Al eerder zei een woordvoerster van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVV) dat het door rood rijden van een machinist waarschijnlijk de oorzaak van de botsing van twee goederentreinen is geweest. De Schenker–treinbestuurder kwam daarbij om het leven. Het sein bij Barendrecht was voorzien van het ATB–beveiligingssysteem, aldus Eurlings. ATB staat voor Automatische Trein Beïnvloeding. Er is een verbeterde versie waarvan na onderzoek momenteel circa 1250 seinen worden voorzien. Volgens Eurlings kreeg het sein bij Barendrecht een ’laag risicoprofiel’ omdat er niet eerder treinen door rood waren gereden.De bewindsman geeft niet aan of hij alle zesduizend seinen op het spoornet wil voorzien van het verbeterde, zogenoemde atb–vv–systeem. Voorzitter Pieter van Vollenhoven van de Onderzoeksraad dringt daarop aan. Het ’oude’ systeem grijpt niet in bij snelheden onder 40 kilomter per uur.

Eurlings overlegt donderdag met de Tweede Kamer over het spoorongeval bij Barendrecht. In de Kamer gaan stemmen op om ’kwalijke punten’ zoals Barendrecht dan wel alle zesduizend seinen aan te pakken. Volgens Van Vollenhoven kost de aanpassing per sein 50.000 euro.

Er is een moderner Europees beveiligingssysteem Ertms, dat momenteel in gebruik is op de Betuwe–goederenspoorlijn (tussen Kijfhoek en Zevenaar) en op de hogesnelheidslijn, de HSL–Zuid. Ermts wordt aangelegd op het traject tussen Amsterdam–Utrecht en de Hanzelijn. De planning van de installatie van het Ertms–systeem elders op het zogenoemde gemengde net, en dus ook bij Barendrecht, wordt volgens Eurlings samen met de spoorsector vastgesteld op basis van onderzoek dat momenteel loopt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer