Kerk & religie

Onrustig Loofhuttenfeest in Jeruzalem

Dat de Israëlische politie en Palestijnse jongeren uitgerekend tijdens het Loofhuttenfeest in Jeruzalem rond de Tempelberg slaags raakten, is voor veel Joden symbolisch. Volgens veel Bijbeluitleggers werd de Eerste Tempel door Salomo namelijk in gebruik genomen net voor of tijdens het Loofhuttenfeest.

6 October 2009 09:07Gewijzigd op 14 November 2020 08:49
JERUZALEM – Tienduizenden orthodoxe Joden bedekten maandag bij de Klaagmuur in Jeruzalem het hoofd met een gebedskleed, terwijl ze de priesterzegen ontvingen. De Oude Stad van Jeruzalem heeft onrustige dagen achter de rug. Aan de vooravond van het Loofhut
JERUZALEM – Tienduizenden orthodoxe Joden bedekten maandag bij de Klaagmuur in Jeruzalem het hoofd met een gebedskleed, terwijl ze de priesterzegen ontvingen. De Oude Stad van Jeruzalem heeft onrustige dagen achter de rug. Aan de vooravond van het Loofhut

De Oude Stad van Jeruzalem beleeft onrustige dagen. Terwijl het Loofhuttenfeest, een van de belangrijkste Joodse feesten, op het punt stond te beginnen, braken verleden week rond de Tempelberg gevechten uit tussen Palestijnen en Joden.De dreigende situatie was voor de Israëlische politie zelfs reden om de Tempelberg af te sluiten voor moslims die jonger zijn dan 50 jaar en die komen bidden in de Rotskoepel of de Al-Aqsamoskee.

De beide islamitische heiligdommen zijn gebouwd op de Tempelberg, de heiligste plaats voor Joden omdat daar ooit de Ark des Verbonds in de tempel stond.

De rellen rond de Tempelberg begonnen enkele dagen geleden toen onder Palestijnen het gerucht ging dat Israël een groep extremistische Joden toestemming had gegeven om de Tempelberg te bezoeken. Later gaf de politie toe dat die groep inderdaad de Tempelberg wilde bezoeken, maar dat de Israëlische autoriteiten hun de toegang tot het tempelplein had geweigerd.

Toen niet veel later een groep Franse toeristen, voornamelijk christenen, het tempelplein betrad, werden zij aangezien voor de verwachte Joden. De op het plein verzamelde Palestijnen begroetten hen met een regen aan stenen. De politie greep hard in en herstelde de rust.

De situatie verergerde toen vervolgens moslimleiders de Israëlische Arabieren opriepen naar de Tempelberg te komen om de Al-Aqsamoskee te beschermen. Opnieuw deed het gerucht de ronde dat Joden alles in het werk zouden stellen om de Tempelberg in bezit te nemen en de moslims te verjagen.

Maandag verzamelden zich tienduizenden Joden op het plein bij de Klaagmuur om de priesterlijke zegen in ontvangst te nemen die altijd wordt uitgesproken tijdens het Loofhuttenfeest. De politie was, gezien de toegenomen spanning, bang dat moslims vanaf het Tempelplein de menigte bij de Klaagmuur zouden willen bekogelen met stenen.

De gevreesde onrust rond de Tempelberg bleef gisteren uit. Wel bekogelden Palestijnse jongeren orthodoxe Joden, die op de Olijfberg liepen op weg naar zegening bij de Klaagmuur, met stenen. Er vielen echter geen gewonden. Ook elders in de Oude Stad bleef de onrust sluimeren en waren er op tal van plaatsen kleine opstootjes.

Ondertussen belegde de Palestijnse Autoriteit gisteren een bijeenkomst voor ambassadeurs uit voornamelijk Europese landen. Daar werd gesteld dat Israël de rellen rond de Tempelberg zou aangrijpen om het vredesproces verder te vertragen.

Uiteindelijk is de uitkomst dat nu Israël en de Palestijnen elkaar ervan beschuldigen vanwege politieke motieven de onrust aan te wakkeren.

De Palestijnen gingen gisteravond zelfs zover dat ze de wereld opriepen om „de judaïsering van Jeruzalem” te stoppen. Palestijnse woordvoerder wezen erop dat in september 2000 een bezoek van Sharon aan de Tempelberg voor hen de reden was om een nieuwe intifada te beginnen die nu, negen jaar later, nog steeds niet is uitgewoed.

Opnieuw is gebleken hoe gemakkelijk de situatie in de Oude Stad van Jeruzalem kan escaleren. De Tempelberg, heilige plaats voor Joden, moslims en christenen, blijft een plek waar door de geringste aanleiding de vlam in de pan kan slaan.

Veel orthodoxe Joden vinden het overigens niet toevallig dat juist rond het Loofhuttenfeest de onrust rond de Tempelberg oplaait. In 1 Koningen 8 wordt de inwijding van de Eerste Tempel door koning Salomo beschreven. Omdat daar wordt gesproken van een feest dat in de zevende maand gevierd wordt, denken sommige exegeten dat de inwijding van de tempel plaatsvond tijdens het Loofhuttenfeest of net ervoor.

Juist het Loofhuttenfeest wil de Joden er namelijk aan herinneren dat ze tijdens de woestijnreis op weg naar het Beloofde Land veertig jaar lang in tenten moesten wonen.

Met de inwijding van de tempel kwam er een eind aan de periode dat ook de God van Israël woonde in een tent: de tabernakel. Zo is er volgens de Joden een verband tussen de tempel –en dus de Tempelberg– en het Loofhuttenfeest.

Het enige dat nog rest van de Tweede Tempel, die gebouwd werd door Herodes, is de westelijke muur, de zogenaamde Klaagmuur. Vandaar ook dat dit de locatie is waar de nakomelingen van de priesters op het Loofhuttenfeest de zegen uitspreken uit Numeri 6: 24, 25 en 26.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer