Tram Kampen-Zwolle krijgt bovenleiding
De provincie Overijssel, de gemeenten Kampen en Zwolle en ProRail zien definitief af van de komst van een elektrische tram zonder bovenleiding. De opties zijn te duur of te experimenteel of voldoen niet aan snelheidseisen.
Dat bleek woensdag uit ambtelijke stukken van provincie en gemeenten. Mede op aandringen van onder anderen raadsleden uit Kampen is onderzocht of de elektrische regiotram tussen Kampen en Zwolle zonder bovenleiding uitgevoerd kan worden.In een eerder onderzoek viel de optie van een derde rail ook al af. Dit systeem wordt veelal bij metrotoestellen toegepast. Zo’n rail staat echter permanent onder spanning, wat zou betekenen dat de hele tramlijn zou moeten worden afgeschermd.
Trams op accu’s blijken ook geen alternatief. „Deze worden ontwikkeld voor een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. De tram moet hier echter zeker 100 kilometer per uur gaan rijden”, aldus wethouder Treep (CDA) van de gemeente Kampen gisteren.
Ook zouden deze experimentele trams te duur worden. Het onderzoek naar alternatieven voor een bovenleiding is ook gedaan op aandringen van natuur- en dorpsverenigingen.
De tramlijn komt door de Mastenbroekerpolder te rijden. Dit gebied is een nationaal landschap, dat juist mede vanwege zijn eeuwenoude weidsheid beschermd wordt.
Volgens Treep is er een kleine kans dat de tram eerder gaat rijden dan gepland. „Dat is afhankelijk van het al dan niet opheffen van een lijn in Zuid-Holland. Die tramstellen zouden we dan over kunnen nemen.”
In dat geval zou de tram al begin 2011 gaan rijden. Deze komt dan te rijden op de bestaande treinverbinding Kampen-Zwolle.