Binnenland

Gemeente moet schoner en veiliger

De Nederlander vindt dat zijn gemeente de komende vijf jaar schoner, veiliger en gezelliger moet worden. Dat blijkt uit de Gemeentelijke Belevingsmonitor 2009, die woensdag is gepresenteerd.

Binnenlandredactie
30 September 2009 12:02Gewijzigd op 14 November 2020 08:47
Ergernis over hondenpoep nog altijd groot. Foto ANP
Ergernis over hondenpoep nog altijd groot. Foto ANP

Nederlanders vinden het minder belangrijk dat hun stad ambitieus, vernieuwend of ondernemend is. Wel waarderen burgers het erg als hun gemeente grote gratis evenementen organiseert, zoals feesten, festivals en concerten. Die sluiten echter lang niet altijd aan bij de behoeften van de burgers. Ook vindt een derde van alle burgers het vaak te druk op grote gratis evenementen.Eerder bleek al dat asociaal verkeersgedrag op nummer één staat in de lijst met grootste ergernissen van de Nederlandse burger. Zwerfvuil staat op de tweede plaats, gevolgd door irritaties over hondenpoep.

Inwoners van grote steden ervaren de meeste overlast. In 2008 gaf nog 45 procent aan last te hebben van asociale medeweggebruikers, dit jaar is dat aantal gestegen naar 54 procent.

Ook voor overlast door zwerfvuil, vandalisme en verkeersdrukte geldt dat die in de vier grootste steden vaker als probleem wordt gezien dan in kleinere gemeenten. De ergernis over hondenpoep is overal ongeveer gelijk.

Aan het onderzoek deden 900 Nederlanders mee. Onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy voert de Gemeentelijke Belevingsmonitor sinds 2005 uit om de mening van Nederlanders te peilen.

Burgers worden steeds mondiger, veeleisender en hebben veranderende behoeften, constateert Newcom. Met deze monitor probeert onderzoeksbureau New­com Research & Consultancy inzicht te kregen in trends over de perceptie op en verwachtingen van Nederlanders van hun gemeente.

De algemene tevredenheid over de eigen gemeente wordt voornamelijk bepaald door de onderwijsmogelijkheden in de gemeente, de eigen woonomgeving, veiligheid in het verkeer, parkeermogelijkheden in het centrum en de politie in de gemeente.

Volgens burgers die telefonisch of persoonlijk contact met hun gemeente als zeer negatief hebben ervaren, ligt dit aan de ondeskundigheid en slechte luistervaardigheid van ambtenaren.

Burgers zijn redelijk tevreden over de begrijpelijkheid, actualiteit en volledigheid van informatie op de website van een gemeente. De vindbaarheid van deze informatie blijkt echter een grote bron van ergernis te zijn, aldus onderzoek van Newcom.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer