„Jongere niet direct geraakt door crisis”
De economische crisis raakt de meeste jongeren in Nederland nog niet direct.
Dat is een van de conclusies uit het woensdag gepresenteerde onderzoek Jongeren 2009. Daarin komen onderwerpen als inkomsten en uitgaven, mediagebruik, maatschappelijke betrokkenheid en gezondheid aan bod.Uit het onderzoek blijkt dat steeds minder jongeren kranten lezen. Ze halen hun nieuws van de televisie en (in mindere mate) van internet. Ook wordt duidelijk dat kinderen en jongeren de meeste vrije tijd besteden aan internet en televisie. Internet is voor hen uitgegroeid tot een handig communicatiemiddel.
Volgens onderzoeksdirecteur Paul Sikkema vond het onderzoek, dat in de eerste zeven maanden van dit jaar werd uitgevoerd, in een totaal ander economisch klimaat plaats dan het laatste onderzoek, in 2007.
„De meeste jongeren hebben tot dusver alleen een hoog niveau van materiële welvaart gekend. Het is nog niet duidelijk hoe deze generatie op de huidige crisis reageert. Veel jongeren geven echter aan dat de economische crisis hen nog niet direct raakt. Ze verwachten dat het economische klimaat over enkele jaren aanzienlijk beter zal zijn en dat ze erin zullen slagen om een goed plekje op de arbeidsmarkt te vinden.”
Ten opzichte van 2007 stegen de inkomsten van jongeren in het algemeen gemiddeld met bijna 7 procent. De inkomsten van de 10- en 11-jarigen en de 15- tot 19-jarigen daalden.
Sikkema: „Deze jonge doelgroepen zullen uiteindelijk ook de gevolgen van de recessie gaan ondervinden. Toch kunnen we, als we de uitkomsten van Jongeren 2009 op een rij zetten, niet anders dan concluderen dat kinderen en jongeren betrekkelijk nuchter reageren op tegenslagen die op hen afkomen. Misschien dringen de recente ontwikkelingen nog niet helemaal tot hen door.Wij denken dat veel jongeren de ontwikkelingen als een gegeven beschouwen en proberen om er het beste van te maken.”
Aan het onderzoek deden ruim 4000 kinderen en jongeren in de leeftijd van 6 tot en met 29 jaar mee. Het werd uitgevoerd door bureau Qrius, dat is gespecialiseerd in onderzoeken onder jongeren.