Werkgroep bepleit meer toezicht in openbaar vervoer
Veiligheidsteams inzetten, het cameratoezicht uitbreiden, buschauffeurs weerbaarder maken. Dat zijn enkele van de maatregelen die de Taskforce Veiliger Openbaar Vervoer voorstelt in zijn eindrapport.
De werkgroep, onder leiding van burgemeester Vreeman van Tilburg, overhandigde het rapport maandag aan het kabinet. De zestien maatregelen moeten het aantal incidenten in het openbaar vervoer verminderen. De nadruk ligt op het vergroten van de persoonlijke veiligheid van de ruim 28.500 werknemers in het openbaar vervoer.De taskforce wil het menselijk toezicht in het streekvervoer uitbreiden door de inzet van veiligheidsteams in probleemgebieden. Op probleemlijnen moet ook het cameratoezicht worden uitgebreid en verbeterd. Verbetering is ook nodig in het verhalen van schade op de dader. Daarnaast moeten de mogelijkheden om een verblijfsverbod op te leggen en te handhaven worden verbeterd.
De buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) moeten meer bevoegdheden krijgen, waardoor bij meer overtredingen direct wordt opgetreden, het gezag wordt versterkt en de pakkans van overtreders wordt vergroot.
Buschauffeurs moeten weerbaarder worden gemaakt door ze op te leiden in „gastheerschap” en in vaardigheden om het escaleren van probleemsituaties te voorkomen, schrijft de werkgroep.
De commissie stelt vast dat de sociale veiligheid in het stadsvervoer en bij de Nederlandse Spoorwegen zich vanaf 2002 stabiel tot positief heeft ontwikkeld. In het streekvervoer is echter sinds 2006 sprake van een toename van incidenten. Zorgwekkend is dat over de hele linie de voorkomende incidenten ernstiger lijken en een grote impact hebben op werknemers.
Geweld, bedreigingen, berovingen en vandalisme stegen vorig jaar in bus en tram met 33 procent. De vervoersbedrijven verwachten dit jaar een soortgelijke toename.
Chauffeurs, conducteurs en toezichthouders in de Randstad hebben iets vaker te maken met agressie dan collega’s in de provincie, maar het verschil tussen stad en platteland neemt de laatste jaren wel af.
De vervoersbedrijven Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia registreerden in 2007 3869 incidenten, in 2008 waren dat er al 4711. Alleen al bij Connexxion zijn vorig jaar meer dan 400 chauffeurs mishandeld of bedreigd.
Afgelopen vrijdag stak een passagier in Breukelen in op een buschauffeur. Gouda kwam in het nieuws door geweld van Marokkaanse jongeren tegen buschauffeurs. Vorige maand werden in Rotterdam twee mannen veroordeeld voor geweld tegen een chauffeur en een conducteur. De daders waren dronken en urineerden in de tram.
In maart werden twee NS-medewerkers mishandeld op station Almere-Centrum. In die maand stelde FNV Bondgenoten in een zwartboek de FNV Bondgenoten de houding van de busondernemingen aan de kaak: op een melding hoort 85 procent van de chauffeurs niets terug.