Snel fietsen is nog lastig in Utrecht
Staatssecretaris Huizinga is dolenthousiast over de aanleg van fietssnelwegen. Maar kun je inderdaad snel fietsen op een fietssnelweg? Tijd om de tweewieler tepakken en de snelweg op te gaan.
Drie fietssnelwegen zijn er opdit moment volgens de Fietsersbond. Tussen Delft en Rotter-dam, tussen Apeldoorn en De-venter en tussen Breukelen en Utrecht. De bond heeft een fietsrouteplanner op de site staan, waarmee mensen de drie routes kunnen bekijken en uitprinten.Wel handig om zo’n printje mee te nemen, blijkt in Utrecht bij het begin van de fietssnelweg tussen Utrecht en Breukelen. Er zijn geen speciale bordjes die de route aangeven. De snelweg begint op een schijnbaar willekeurig punt halverwege de Amsterdamse straatweg, een weg in oostelijk Utrecht.
Snel is er voorlopig niet bij. Stoplichten die lang op rood staan, hobbelige klinkers, stevige drempels; het lijkt erop dat er in Utrecht weinig tot niets gedaan is om de fietsers snel richting Breukelen te krijgen.
Om op de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal te komen, moeten fietsers eerst een klinkerstraatje door, om daarna met een S-bocht de helling te beklimmen. De fietsstrook op de brug zelf is aan de smalle kant. Ook onderaan volgen de nodige bochten om uiteindelijk bij industrieterrein Lage Weide te komen. De snelheid op de kilometerteller komt niet boven de 17 kilometer per uur.
Dan volgt een relatief recht stuk langs de Isotopenweg. Fietsforens Jaap Dirks komt vanaf de andere kant aanrijden. Hij fietst al 33 jaar de route tussen zijn woonplaats Maarssenbroek en de basisschool in Utrecht waar hij als groepsleerkracht werkt. „Ik heb het hier zien veranderen van polderweggetje tot industriegebied.”
De fietssnelweg is voor Dirks niet de meest aangewezen route naar zijn werk. „Misschien wel de snelste, maar absoluut niet de mooiste. Moet je ruiken welke stank er van dit recyclebedrijf komt. Ik neem ook regelmatig andere routes.”
Het bordje dat de weg moet wijzen richting Maarssenbroek is afgebroken. Sommige stukken van de route over het industrieterrein hebben geen aparte fietsstroken. Eenmaal langs het Amsterdam-Rijnkanaal is het uitzicht wel mooi, maar veel luxe voor fietsers is er niet. Vrachtwagens komen angstig dichtbij voorbijrijden. Halverwege moeten fietsers een enorme container omzeilen.
Hoe dichter bij Breukelen hoe beter het wordt. Op de grens van gemeente Maarn verschijnen er twee keurige fietsstroken op het wegdek. Ter hoogte van Maarssenbroek lijkt de echte fietssnelweg te beginnen. Een speciaal bord geeft aan dat de weg voor fietsers is bedoeld en dat auto’s slechts te gast zijn.
Met een flinke vaart zoeft Peter Ruts over het rode asfalt. Hij is wel tevreden over dit stuk van de fietssnelweg. „Het is een genot om hier te fietsen.” Ruts fietst vier dagen per week de 18 kilometer van zijn woonplaats Abcoude naar het verpleegtehuis in Utrecht waar hij als fysiotherapeut werkt. „Het enige dat ik nog zou willen is een windvaan. Kan ik zien of ik tegenwind heb of niet.”
Voorlopig is het nog meewind richting Breukelen. Zodat zelfs een journalist 25 kilometer per uur kan fietsen op de fietssnelweg. Zij het met de nodige druppeltjes zweet.
UTRECHT – De Fietsersbond is blij met de toezegging van staatssecretaris Huizinga dat er de komende tijd tien extra fietssnelwegen worden aangelegd.
Minder blij is directeur Hugo van der Steenhoven als hij hoortdat er van een fietssnelweg ophet grondgebied van de gemeen-te Utrecht nog niet veel te zien is. „Het kan inderdaad nog beter in Utrecht. Er zou een duidelijke bewegwijzering van de fietssnelweg komen en overal aparte fietsstroken. We gaan ze achter de vodden zitten.”
De fietssnelwegen werken echt, volgens de directeur van de Fietsersbond. „Sinds de realisering van de fietssnelweg vanaf Breukelen, is het gebruik van de route verdubbeld.”
Donderdag wordt het startschot gegeven voor de ontwikkeling van een fietssnelweg tussen Arnhem en Nijmegen.