Binnenland

Codecommissie gaat medicijnreclame aanpakken

De Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) gaat stappen ondernemen tegen partijen die op websites reclameregels voor geneesmiddelen overtreden, zo maakte ze maandag bekend. De stichting reageert hiermee op bevindingen van de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

ANP
31 August 2009 20:32Gewijzigd op 14 November 2020 08:33
GOUDA - De Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) gaat stappen ondernemen tegen partijen die op websites reclameregels voor geneesmiddelen overtreden. Foto ANP
GOUDA - De Stichting Code Geneesmiddelenreclame (CGR) gaat stappen ondernemen tegen partijen die op websites reclameregels voor geneesmiddelen overtreden. Foto ANP

Volgens de Inspectie overtreedt een aantal onderzochte websites met informatie over aandoeningen, ziekten en geneesmiddelen de regels. Veel van deze sites worden gemaakt of gesponsord door medicijnfabrikanten en verwijzen door naar geneesmiddelen die alleen op recept verkrijgbaar zijn. De farmaceutisch industrie mag dat niet doen.De Stichting Code Geneesmiddelenreclame is een zelfregulerende instantie die voortkomt uit de medische wereld. Onafhankelijk voorzitter is oud–minister Benk Korthals. De stichting noemt de bevindingen een „ernstig signaal” en gaat met onder meer de inspectie overleggen.

De vereniging innovatieve geneesmiddelen Nederland, Nefarma, bestrijdt dat medicijnfabrikanten media voor hun karretje spannen om zo veel mogelijk pillen te verkopen. „We mogen geen reclame maken. Maar we mogen wel informatie geven. En dat doen wij dan ook, bijvoorbeeld op internet. Het is schier onmogelijk om dingen te doen die niet mogen, gezien de richtlijnen en het toezicht. Maar het mag toch niet zo zijn dat we niet trots mogen zijn op de middelen die we maken?”, aldus Nefarma–directeur Michel Dutrée.

Volgens het televisieprogramma TROS Radar lanceert de industrie geregeld campagnes die gericht zijn op de kwaal zelf. In die campagnes verpakken medicijnfabrikanten volgens Radar vaak een boodschap, waardoor patiënten naar de huisarts gaan om medicijnen te laten voorschrijven tegen de kwaal.

De Consumentenbond pleit voor een verbod op zogeheten ’symptoomreclames’ van de farmaceutische industrie. Die leiden tot onnodige medicalisering, stelde de Consumentenbond.

De organisatie begint op haar site een handtekeningenactie om reclames waarin medicijnfabrikanten ingaan op een kwaal om patiënten via een omweg toch aan een medicijn te krijgen, aan banden te leggen. De petitie wordt na afloop van de actie aangeboden aan minister Ab Klink (Volksgezondheid).

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer